Az egyik legnagyobb hiba, amit vállalkozóként elkövethetsz, ha a jó kapcsolatra tekintettel nem foglalod írásba a megállapodásod az üzlettársaddal. Legyen az egy tagtársad egy kft-ben, vagy egy együttműködő partnered, a megállapodásotoknak ennél szilárdabb alapokon kell nyugodnia.
Ahogy a barátságoknak vége lehet, az üzlettársak is elhagyhatnak, és minél nagyobb a vállalkozásod, annál többet kockáztatsz.
Biztos vagyok benne, hogy Te sem kívánod magadnak azt a kétségbeejtő helyzetet, amivel egy jó szindikátusi vagy együttműködési megállapodás hiányában szemben találhatod magad…
Mivel az üzlettársak megállapodásának a polgári jogi vagy társasági jogi jogsszabályi keretbe kell illeszkednie, ezért azok szövegezése mindenképpen szakembernek való feladat.
Nincsenek alaposan kidolgozott szerződésmintáid a mindennapi üzleti működésedre?
Netán írásba sem foglalod őket, vagy arra számítasz, hogy majd úgyis a partner hozza (és fizeti) a szerződést, ha neki fontos?
Az üzleti etikett azt diktálja, hogy annak kell rendelkeznie professzionális szerződéssel, aki a szolgáltatást nyújtja. Már csak azért is, mert ő tudja megfogalmazni a szolgáltatás tartalmát és feltételeit.
A professzionalitás hiányát mutatja, ha a szolgáltató nem rendelkezik saját szolgáltatására vonatkozó szerződéssel.
Nem is beszélve arról, hogy a szerződéstervezetek annak a félnek az érdekeit védik jobban, akinél készültek. A szerződésírás átpasszolásával tulajdonképpen arról mondasz le, hogy a saját szolgáltatásod feltételeit meghatározd, és az érdekeidet érvényesítsd.
A szerződéses feltételek automatikus, alapos vizsgálat nélküli elfogadása még abban az esetben is kockázatot rejt magában, ha nem a te dolgod lett volna a szerződéssel előrukkolni.
Ugyanígy kockázatos az is, ha az adott jogügyletre egy nem megfelelő, inadekvát szerződésmintát használsz.
Ügyvédként milliószor találkoztam azzal az esettel, amikor a felek a kölcsönös bizalomra hivatkozva, és annak „védelmében” nem fektetnek gondot a szerződés gondos írásba foglalásába.
Mindig tartsd szem előtt, hogy ha bizalom van a felek között, az a szerződés mellett és nem ellene érv!
Egy sikeres vállalkozás megalapítása és felfuttatása rengeteg befektetést igényel a brand ismertségének növelésébe. Ha Te is egy csomó pénzt és időt fektettél brandépítésbe, akkor érdemes gondoskodnod a márkád jogi védelméről is, ha még nem tetted.
A márkád védjegyeztetésével 10 évig kizárólagosan használhatod a márkanevedet, logódat, vagy a szlogenedet. Ezt követően a védjegy használatához mindig a Te engedélyedre lesz szükség, az oltalom pedig ezt követően is megújítható.
A brand-ed másolhatalanná válik: védjegyjogosultként bárkivel szemben felléphetsz, aki az engedélyed nélkül, gazdasági tevékenység körében használja a védjeggyel azonos vagy azzal összetéveszthető megjelölést.
Gondold végig, fektetnél a brand-ed építésébe komoly erőforrásokat enélkül a védelem nélkül?
A védjegyként történő bejegyzés terméked vagy szolgáltatásod reklámozásához is elengedhetetlen lesz, a reklám közzétevője innen fog megbizonyosodni arról, hogy Te vagy a védjegy tulajdonosa, így azt jogszerűen használod, és a használatra engedélyt is adhatsz.
A védjegy tehát növeli a brand értékét, és erősíti a márka iránti bizalmat is.
A webáruházban történő vásárlás, a digitális szolgáltatások, vagy akár csak az interneten hirdetett offline szolgáltatás igénybevétele során polgári jogi értelemben szerződések jönnek létre, melyek általános feltételeit a vonatkozó jogszabályok alapján a vállalkozásoknak közzé kell tenni.
Az ÁSZF-et az adott szolgáltatásra irányadó specifikus jogszabályban meghatározott kötelező tartalom szerint kell kialakítani, a vállalkozás konkrét szolgáltatásaira szabva. Az ÁSZF tehát a fogyasztóval kötött egyedi szerződések tartalmát határozza meg előre, általánosan minden fogyasztóra vonatkozóan.
Az ÁSZF nem csak egy jogi dokumentum, hanem a vállalkozás üzletpolitikájának is fontos eleme.
A vállalkozás adatait, a vásárlás és a szolgáltatás igénybevételének részletes feltételeit, a megrendelés folyamatát, az árat, a fizetési és szállítási feltételeket, az ajánlati kötöttséget, az elállási jogot, a hibás teljesítés következményeit (szükség szerint a jótállásra, ill. szavatosságra vonatkozó rendelkezéseket), illetve a jogérvényesítés lehetőségeit tartalmazza.
Lehet, hogy eddig szerencsés voltál, és a nem szakember által készített ÁSZF nem okozott jogi problémát. De ahogy egyre több ügyfeled van, muszáj biztosra menned, hogy minden fronton védve vagy.
Ez pedig a szolgáltatásodra és iparágadra szabott ÁSZF profi szakemberrel történő elkészítésével kezdődik. Egy alapos, megfelelő szakértelemmel elkészített ÁSZF nem olcsó, de a költségei elenyészőek lesznek az általa nyújtott védelemhez és a megspórolt bírsághoz képest.
A profi ÁSZF-nek ezért a listád tetején kell szerepelni!
Az adatvédelmi dokumentációk elkészítéséhez számos sablon áll rendelkezésre az interneten és a versenytársak dokumentumai is nyilvánosak. Sőt sokszor a webfejlesztők által kínált csomag is tartalmaz adatvédelmi tájékoztató mintát.
A sablonok azonban nem a vállalkozásra személyre szabottan készültek el, és nincs semmilyen „garancia” a vállalkozás GDPR megfelelésére.
Az az adatkezelési tájékoztató, ami „legalább van”, aligha lesz „valami” a hatóság szemében, ha az a kötelező tartalommal nem rendelkezik. Ráadásul az ügyfeleid bizalmának elnyerésére sem alkalmas.
Teljesen más szintű adatvédelem érhető el, amikor ügyvédi felelősséggel, szakértőnél készülnek az adatvédelmi dokumentumaid.
Arról nem is beszélve, hogy egy szakértő ügyvéd a legális adatbázis építésben is nagy segítségedre tud lenni, amely az adatvezérelt online marketing alapköve.
A megfelelő specialista tehát nem csak a hatóságtól véd meg, de a jogi ehetőségek kiaknázásában is segít, ami jelentős versenyelőnyt jelenthet számodra.
A megfelelő reklámtartalom kialakítása több, mint copywriting és kreatív tartalomgyártás.
A szövegek megírásakor a reklámjogi korlátokra és tilalmakra is figyelemmel kell lenned, és a szerzői jogi engedélyek megszerzése is sokszor szakértő ügyvédet igényel.
A reklámok gyártása és közzététele sokszereplős történet, amelynek során a reklámtartalomért való felelősség tisztázása is kardinális kérdés a felek közötti szerződésekben.
A reklámszabályoknak megfelelő és a felelősséget rendező szerződések elmaradása hatalmas kockázat egy hatósági eljárás esetére.
A vállalkozásod kereskedelmi gyakorlatát és reklámtevékenységét jogszerűen, a tisztességtelen (megtévesztő és agresszív) kereskedelmi gyakorlat tilalmát tiszteletben tartva kell kialakítanod. Ennek során a termékedre vagy szolgáltatásodra vonatkozó speciális szabályokat is figyelembe kell venned.
Legyen szó digitális szolgáltatásról, étrend-kiegészítőről vagy gyógyszeripari termékről, a jogszabályok útvesztőjéből biztosan szakértő ügyvédre lesz szükséged a megfelelő kereskedelmi gyakorlat kialakításához.
A jogszabályok ismeretén túl a hatóság gyakorlatának ismerete is elvárás, ezért érdemes ilyen tapasztalattal rendelkező és a joggyakorlattal folyamatosan lépést tartó ügyvédet keresned.
Nagyon fogod sajnálni, hogy nincs időutazás, amikor a fogyasztóvédelmi vagy versenyhatóság mutat rá előbb a hiányosságodra, és nem az ügyvéded!
Az új munkatársak alkalmazásához új munkaszerződések, vagy munkavégzésre irányuló egyéb (vállalkozási, megbízási) szerződések szükségesek.
Szintén munkajogi szakértelmet igényel, ha az adójogszabályok (így a KATA) változása miatt egyes partnereiddel más típusú együttműködésben (pl. munkaviszonyban) kell megállapodnotok, vagy a szerződésetek módosítása szükséges.
Ha munkaszervezeted fejlesztését vagy együttműködéseid átalakítását tervezed, mindenképp ügyvédi segítségre van szükséged. A vállalkozásod érdekeit megfelelően védő, jogszerű és megfelelő versenytilalmi és szerzői jogi klauzulákat tartalmazó munkaszerződések megírása nem laikusnak való feladat.
A megfelelő munkaszervezet mellett a megfelelő cégstruktúra kialakítása is kulcsfontosságű egy vállalkozás életében, különösen az adójogszabályok – mint napjainkban a KATA – változásának az idején.
Ügyvédi segítség nélkül lehetetlen a cégjogi útvesztőkben eligazodni, pedig a vállakozás számára legelőnyösebb vállalati jogi struktúrát kialakítása hosszú távon határozza meg a cég sikeres működését. A társasági jogi konzultáción tehát nem érdemes spórolni.
Azon túl, hogy nem csak a cégalapítás, de valamennyi társasági jogi tranzakció esetén kötelező az ügyvéd közreműködése, ezekben a feladatokban érdemes az ügyvédre stratégiai partnerként tekinteni.
Megtaláltad a tökéletes irodát? Mielőtt egyszerűen aláírnád a bérbeadó szerződését, mindenképp konzultálj ügyvéddel. A kereskedelmi bérleti szerződések sohasem olyan egyszerűek, hogy jó ötlet lenne enélkül aláírni őket.
DR. SZALAI ANITA
ÜGYVÉD
Legutóbbi hozzászólások