fbpx

Egy új üzlet beindítása az üzleti terv megalkotásától a megvalósításig rengeteg kihívással és persze költséggel jár egy digitális vállalkozás számára. Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy már a tervezés fázisában érdemes jogi szakértelmet igénybevenni. A leggyakoribb mégis az, hogy a jogi szempontok a sor végén kullognak, és sem idő, sem pénz nem marad a megfelelő kezelésükre. Ilyenkor aztán óhatatlanul előkerülnek a jogi hibák, amik könnyen jogi problémához vezetnek.

15 jogi hiba

MIÉRT NEM ELÉG, HA MAJD A HIBÁKBÓL TANULUNK?

Ma már szinte közhelyként szól az igazság, hogy egy jó vállalkozó tud hibázni, és iterációk sora vezet el végül az üzleti áttöréshez.

„Ne aggódj a hibáid miatt, elég egyszer jól csinálnod.”  

Drew Houston, a Dropbox társalapítója

Sikeres üzletemberré tehát a megfelelő kockázatvállaló képesség és a megfelelő számú hiba elkövetése tesz valakit.

A megfelelő jogi működés biztosítása ezzel szemben épp ellenkezően működik. A jogi kockázatok minimalizálásával igyekszünk elkerülni, hogy a jogi hiba megtörténjen, és jogi problémává váljon.

Mivel akár egy nagy jogi hiba is végzetes lehet a vállalkozásra nézve, erősen ajánlott inkább a mások hibájából tanulni, mint a sajátunkból.    

Ehhez gyűjtöttük össze segítségül a leggyakoribb jogi hibákat, amiket a vállalkozások elkövetnek, hogy a neked már ne kelljen.

1. NINCS ÍRÁSBA FOGLALT SZERZŐDÉS AZ ALAPÍTÓ TAGOK MEGÁLLAPODÁSÁRÓL

Az egyik legnagyobb jogi hiba, amit vállalkozóként elkövethetsz, ha a jó kapcsolatra tekintettel nem foglalod írásba a megállapodásod az üzlettársaddal. 

Ahogy a barátságoknak vége lehet, az üzlettársak is elhagyhatnak, és minél nagyobb a vállalkozásod, annál többet kockáztatsz.

Az alapítói megállapodás egy olyan szerződés, amelyet a startup alapítói kötnek még a cégalapítást megelőzően.

Ez a szerződés rögzíti, hogy kik, milyen tevékenységgel és felelősséggel vesznek részt az induló vállalkozásban, ahhoz mennyivel járultak hozzá, és mi történik, ha valamelyik tag távozik.

2. NEM CSEKKOLOD A VÁLLALKOZÁS NEVÉT ÉS DOMAIN NEVÉT MEGFELELŐEN

Egy induló vállalkozás számára gyakran nem egyszerű, de az egyik legfontosabb feladat a jó cégnév kiválasztása. A jó cégnév nemcsak megkülönböztet másoktól, de alkalmas arra, hogy beazonosítsa a tevékenységet vagy a terméket is. A névválasztásnak természetesen megvannak a megfelelő jogi és nyelvtani szabályai, amelyeket az okiratszerkesztő ügyvéd ellenőrizni fog.

A megfelelő digitális jelenléthez fontos, hogy a cégnevet a domain jogosultságok és védjegyek ellenőrzését követően válaszd ki, mert később az ezzel kapcsolatos jogviták komoly akadályokat háríthatnak az üzleted elé.

3. NEM FORDÍTASZ GONDOT A MEGFELELŐ CÉGFORMA KIALAKÍTÁSÁRA

A legtöbb új vállalkozás egyéni vállalkozóként vagy betéti társaságként indul, mivel ezek minimális papírmunkát és alapítási időt igényelnek. Ezeket a cégformákat azonban hamar ki lehet nőni, mivel nem nyújtanak megfelelő felelősségi kereteket a tulajdonosok számára. A korlátolt felelősségű társaság általában jobb választás a vállalkozás növekedésével, különösen akkor, ha a tagok üzleti hitelt vagy kockázati tőkét szeretnének bevonni.

A megfelelő cégforma és cégstruktúra döntő fontosságú, mivel ez befolyásolja a tagok személyes felelősségét, a vállalkozás adománygyűjtési képességét és az adózását is.

A cégbejegyzési eljáráshoz kötelező az ügyvéd igénybevétele, azonban érdemes már az alapítást megelőzően is társasági jogi tanácsadást igénybe benni.

Előnyös már ekkor olyan ügyvédet választani, aki stratégiai partnerként a kezdetektől egészen az üzleti sikerekig, illetve a pénzügyi befektetésig el tudja kísérni a vállalkozást.

4. NEM ELLENŐRZÖD, HOGY A VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSÁHOZ MILYEN ENGEDÉLYRE VAN SZÜKSÉGED

Egy új vállalkozás vagy tevékenység indítása előtt mindig ellenőrizd, hogy kell-e speciális engedély, bejelentési kötelezettség vagy iskolai végzettség hozzá.

Ehhez a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is segítséget nyújt, az egyéni és társas vállalkozások alapítási és működtetési követelményeinek tudásbázisával.

Érdemes már a tevékenység megkezdésekor ügyvédhez fordulni, hogy az üzleti lépéseket megtervezd.  Az egyik legnagyobb jogi hiba, amit elkövethetsz, amikor az engedélyezési/bejelentési eljárás végén derül ki, hogy olyan biznisz indulásába fektettél, ami legálisan nem folytatható.

Ráadásul az engedély/bejelentésköteles termékek forgalmazásra, illetve a reklámozásra is speciális szabályok vonatkoznak (pl. étrendkiegészítők, gyógyászati termékek esetén), amire tekintettel kell lenned a marketing stratégiád kialakításakor.

5. NEM ADSZ A SZELLEMI TULAJDON VÉDELMÉRE

Ma már a legtöbb vállalkozás valamilyen szellemi tulajdonból keresi a kenyerét akár jogtulajdonosként, akár felhasználóként teszi azt. Ezért a szellemi tulajdonvédelem (IP), ezen belül a szabadalmi és védjegyoltalom megszerzése, a szerzői jogok és üzleti titkok védelme különösen fontos minden vállalkozás számára.

Egy kezdő vállalkozásnak mindenképpen jelentős erőforrásokat kell a brand építésébe tenni. Hogy a befektetésed véletlenül se vesszen el, gondoskodnod kell a brand-ed védjegyként történő bejegyzéséről, ha még nem tetted.

A végjegyoltalom megszerzése mindenképpen megtérülő befektetés, amelynek révén 10 évre (megújítható) kizárólagos jogot kapsz a védjegyeid használatára

Ha az új vállalkozás vagy üzleti tevékenység valamilyen egyedileg kifejlesztett terméken, technológián vagy szolgáltatáson alapul, akkor fontos megtenni a megfelelő lépéseket a szellemi tulajdon védelme érdekében. Erre lehet megoldás a szabadalom. A társaság alapítói és befektetői egyaránt érdekeltek abban, hogy a vállalkozás védje szellemi tulajdonát, és az ne kerüljön illetéktelen kezekbe.

A nem megfelelő szellemi tulajdonvédelem nem egyszerű jogi hiba, hanem az utcán elhagyott nyitott pénztárca.

Az is gyakori jogi hiba, ha a vállalkozás üzleti modellje alapjaiban épül valamilyen szerzői jog által védett egyéni, eredeti alkotás (mű) engedélyköteles felhasználására, azonban a jogtulajdonos engedélyét nem szerezte be a vállalkozás.

Ugye nem szeretnél milliókat fektetni egy üzletbe, amelynek jogi akadálya van?

6. NINCS A ZSEBEDBEN EGY MEGFELELŐ SZERZŐDÉS SIKERES ÜZLETKÖTÉSEK ESETÉRE

Netán írásba sem foglalod a szerződéseidet, vagy arra számítasz, hogy majd úgyis a partner hozza (és fizeti) a szerződést, ha neki fontos?

Azt tudnod kell, hogy a szerződéstervezetek annak a félnek az érdekeit védik jobban, akinél készültek –   a feltételek automatikus, elfogadása kockázatot rejt magában.

Fontos, hogy olyan szerződésminták legyenek a zsebedben, amelyek megfelelően védik az érdekeidet és a másik fél számára is kellően észszerűnek tűnnek ahhoz, hogy ne próbáljon egyedileg tárgyalni a feltételeiről. A szerződés kialakításakor ugyan hasznos lehet az iparág bevett mintáit, jó gyakorlatait figyelembe venni, de soha ne bízzunk más szerződésében feltétel nélkül!

A jogi szakértelem elengedhetetlen ahhoz, hogy a szerződés lényeges feltételeit (a szolgáltatást, az ellenszolgáltatást, a fizetési ütemezést), a felelősségi rendszert, a szerződéses biztosítékokat, titoktartási és szerzői jogi rendelkezéseket, az adatvédelmi aspektusokat a vállalkozás érdekeire és a jogszabályokban foglalt lehetőségekre tekintettel alakítsuk ki.

7. A SZOLGÁLTATÁSOK ALAPVETŐ FELTÉTELEINEK MEGHATÁROZÁSÁT AZ INTERNETEN TALÁLT ÁSZF-RE BÍZOD

A webáruházban történő vásárlás, illetve digitális szolgáltatások, vagy akár csak az interneten hirdetett offline szolgáltatásunk igénybevétele során polgári jogi értelemben szerződések jönnek létre, melyek általános feltételeit a vonatkozó jogszabályok alapján a vállalkozásoknak közzé kell tenni.

Az ÁSZF-et az adott szolgáltatásra irányadó specifikus jogszabályban meghatározott kötelező tartalom szerint kell kialakítani, a vállalkozás konkrét szolgáltatásaira szabva. Az ÁSZF tehát a fogyasztóval kötött egyedi szerződések tartalmát határozza meg előre, általánosan minden fogyasztóra vonatkozóan.

Nem csak egy jogi dokumentum, hanem a vállalkozás üzletpolitikájának is fontos eleme.

A vállalkozás adatait, a vásárlás és a szolgáltatás igénybevételének részletes feltételeit, a megrendelés folyamatát, az árat, a fizetési és szállítási feltételeket, az ajánlati kötöttséget, az elállási jogot, a hibás teljesítés következményeit (szükség szerint a jótállásra, ill. szavatosságra vonatkozó rendelkezéseket), illetve a jogérvényesítés lehetőségeit tartalmazza.

Lehet, hogy eddig szerencsés voltál, és az interneten talált ÁSZF, vagy a megvásárolt sablon nem okozott jogi problémát, de ahogy egyre több ügyfeled van, muszáj biztosra menned, hogy minden fronton védve vagy.

Ez pedig a szolgáltatásodra és iparágadra szabott ÁSZF profi szakemberrel történő elkészítésével kezdődik, amelynek a költségei elenyészőek lesznek az általa nyújtott védelemhez képest.

A nem megfelelő ÁSZF-fel ugyanis magas fogyasztóvédelmi bírságot kockáztatsz, melynek összege 200.000 forintnál kezdődik, és akár az éves nettó árbevétel 5%-át is elérheti.

8. NEM/NEM MEGFELELŐEN GONDOSKODSZ A SZEMÉLYES ADATOK VÉDELMÉRŐL

Ma már alig akad vállalkozás, aki ne tudná, hogy a személyes adatok védelméről gondoskodnia kell. A gyakori jogi hiba tehát nem az adatvédelem teljes hiánya, hanem a nem megfelelő dokumentumok használata szokott lenni. Ami gyakorlatilag sokszor mégis az adatvédelem teljes hiányával egyenlő.

Az adatvédelmi dokumentációk elkészítéséhez számos sablon áll rendelkezésre az interneten és a versenytársak dokumentumai is nyilvánosak. Sőt sokszor a webfejlesztők által kínált csomag is tartalmaz adatvédelmi tájékoztató mintát.

A sablonok azonban nem a vállalkozásra személyre szabottan készültek el, és nincs ügyvéd általál vállalt “garancia” a vállalkozás GDPR megfelelésére.

Az az adatkezelési tájékoztató, ami „legalább van”, aligha lesz „valami” a hatóság szemében, ha az a kötelező tartalommal nem rendelkezik. Ráadásul az ügyfeleid bizalmának elnyerésére sem alkalmas.

Fontos tudnunk, hogy a GDPR előírásait nem tudjuk teljesíteni pár sablon dokumentummal. Az adatvédelmi követelményeknek a vállalkozás adatvédelmi auditja alapján testreszabottan elkészített adatvédelmi dokumentumokkal és azok üzleti folyamatokba épített alkalmazásával tudunk megfelelni.

Az olcsó megoldások könnyen drágává válnak. Az a jobbik eset, ha úgy, hogy újra kell fizetned – az immáron testreszabott – GDPR projektért. A rosszabbik eset, ha egy adatvédelmi hatósági bírság döbbent rá a megfelelés hiányára.

9. NEM MEGFELELŐ JOGVISZONYBAN FOGLALKOZTATOD A VÁLLALKOZÁS MUNKATÁRSAIT

Gyakori, hogy a vállalkozások a nem megfelelő jogviszonyban foglalkoztatják az első munkatársaikat.

Ha egy kezdő vállalkozásnak új munkatársra van szüksége, akkor fontos tisztában lennie a megbízási és vállalkozási jogviszony keretében foglalkoztatott független munkatárs és a munkavállaló közötti különbséggel. Ez nemcsak adóügyi szempontból fontos, hanem az adott jogviszonyhoz kapcsolódó kötelezettségek és elvárások tekintetében is mindkét félnek tisztán kell látni.

A “külsős” munkatársak nem megfelelő minősítése olyan jogi hiba, amely munkaviszonyba átminősítést és magas munkaügyi bírságot vonhat maga után egy adóhatósági vizsgálat esetén.

10. NINCS MEGFELELŐ MUNKASZERZŐDÉSED

A munkaviszony a munkaszerződés megkötésével jön létre, amelyet a Munka Törvénykönyve szerint írásban kell megkötni. A munkaszerződésnek tartalmaznia kell a feleknek a munkaviszony alapvető feltételeiben való megállapodását.

A munkaszerződésnek így minimális tartalomként meg kell határozni a munkáltató és a munkavállaló nevét és a munkaviszony szempontjából lényeges adatait, valamint rendelkezni kell a munkavállaló alapbérében és munkakörében való megállapodásról.

Ha a felek e minimális feltételek valamelyikében nem állapodtak meg, vagy a szerződést nem foglalták írásba, akkor a munkaszerződés nem jött létre.

Bár a munkaszerződésre is számos minta található az interneten a munkaviszony alapvető dokumentumát érdemes testre szabottan elkészíteni. A munkaszerződésben számos egyedi feltétel rögzítésére kerülhet sor a munkakörhöz kapcsolódó igényeknek megfelelően. Érdemes továbbá ismerni a Munka Törvénykönyvében foglalt „by default” szabályokat is arra az esetre, ha valamiről nem rendelkezik a munkaszerződés.  (Pl. a munkaviszony időtartamának, munkavégzés helyének meghatározatlansága mivel jár).

Egyes munkavállalókra speciális szabályok vonatozhatnak (pl. gyermeket vállaló, vagy nyugdíj előtt álló munkavállalók), a vezetők esetében pedig vezetői munkaszerződés megkötése is megfontolandó lehet.

11.  NEM KÉSZÍTED ELŐ A MUNKAVISZONY MEGSZÜNTETÉSÉT

A munkaviszony megszüntetése még a munkavállalói felmondás esetében is számos dokumentációval jár. A munkáltatói felmondás pedig különösen gondos előkészítést igényel.

Mielőtt a munkáltató felmondana egy munkavállalónak, mindenképpen érdemes egyeztetni az ügyvédeddel, hogy a felmondás jogszerű legyen, és indokolás megfeleljen a világosság, valóság és okszerűség követelményének.

A hátrányos megkülönböztetésnek még a gyanúját is el kell kerülni, ha ugyanis erre hivatkozik a bíróságon a munkavállaló, akkor a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy nem történt diszkrimináció.

Ha bíróság a munkavállaló javára ítél, vagyis a munkaviszony jogellenes megszüntetését állapítja meg, akkor a munkáltató köteles megtéríteni a munkaviszony jogellenes megszüntetésével okozott kárt.

A munkaviszony körében elmaradt jövedelem címén igényelt kártérítés akárva munkavállaló 12 havi távolléti díjának összegét is elérheti.

Ezen túlmenően a munkavállaló jogosult lehet még végkielégítésre is, sőt a jogellenes felmondás egyéb következményei miatt akár sérelemdíj igénnyel is sikeresen felléphet.

12.  NINCSENEK MEGFELELŐ BELSŐ SZABÁLYZATAID

A compliance rendszer kialakítása kardinális lehet egy bírósági és hatósági eljárásban a munkáltató elvárásrendszereinek és belső szabályainak, valamit a megfelelő jogi működés bizonyításában.

A szervezeti működés rendjét és a munkavállalókkal szembeni elvárásokat, valamint az egyéb juttatások rendszerét és a különböző biztonsági előírásokat mindenképp érdemes szabályzatokban rögzíteni. Ugyanígy szükség lehet a belső adatvédelmi eljárások rendszerét is érdemes szabályzatban rögzíteni.

A szabályzatokat azonban nem elég megalkotni. Arról is meg kell győződnöd, hogy minden munkatársad jól ismeri és érti a jogi kötelezettségeit. Gondoskodnod kell továbbá a szabályzatok folyamatos aktualizálásáról is.

13. AZ INGATLAN BÉRLETI SZERZŐDÉSED NEM NÉZED ÁT JOGI SZAKEMBERREL

Mielőtt egyszerűen aláírnád a bérbeadó szerződését, mindenképp konzultálj ügyvéddel. Az üzleti célú bérleti szerződések sohasem olyan egyszerűek, hogy jó ötlet lenne enélkül aláírni őket.

Kérd meg ügyvéded, hogy vizsgálja meg a bérleti szerződést, és szükség szerint egészítse ki vagy módosítsa azt annak érdekben, hogy jobban megfeleljen az igényeidnek.

Vagy még jobb, ha arra kéred, hogy tárgyaljon közvetlenül a bérleti szerződésről az iroda vagy üzlethelyiség tulajdonosával.

14. NEM JOGSZERŰEN REKLÁMOZOL

A vállalkozásod kereskedelmi gyakorlatát és reklám tevékenységét jogszerűen, a tisztességtelen (megtévesztő és agresszív) kereskedelmi gyakorlat tilalmát tiszteletben tartva, illetve jogtiszta tartalmak felhasználásával kell kialakítanod. Ehhez érdemes kerülnöd a feketelistás marketing fogásokat.

Nagyon fogod sajnálni, hogy nincs időutazás, amikor a fogyasztóvédelmi vagy versenyhatóság mutat rá előbb a hiányosságra, és nem az ügyvéded!

Ráadásul a bírság sokkal többe kerül.

15. NINCS MEGBÍZHATÓ JOGI TANÁCSADÓD

Ha ezt a hibát kiiktatod, akkor idővel az összes jogi problémád idővel megoldódik, vagy eleve ki sem alakul.

A vállalkozások, különösen startup fázisban a kiadások kordában tartása miatt gyakran figyelmen kívül hagyják a megfelelő jogi tanácsadás fontosságát.

Talán már mondanunk sem kell: érdemes kezdettől fogva a megfelelő szakértő ügyvéddel együttműködni, a jogi kérdések ugyanis legtöbbször túl bonyolultak ahhoz, hogy egyedül maradj velük.

A megfelelő jogi tanácsadóval könnyen milliókat takaríthatsz meg, annak pedig szinte felbecsülhetetlen a költsége, ha vezetőként leveszik a jogi terhet és problémát a válladról  és arra koncentrálhatsz, amihez igazán értesz: az üzletre.

Ha a fentiekkel kapcsolatban segítségre van szükséged, akkor jelentkezz be konzultációra, vagy írj a hello@szalailegal.hu e-mail címre.

Related Posts