A GKI Digital és az Árukereső.hu legfrissebb közös kutatása szerint 2020-ban a digitális kereskedelem szintet lépett: a belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45%-os rekord bővülést ért el, és összesen 909 milliárd forgalmat bonyolított.

OFFLINE KERESKEDELEM HELYETT ONLINE KERESKEDELEM
2020-ban a járvány és a korlátozó intézkedések a teljes gazdaságon végigsöpörtek. A korlátozások miatt változó fogyasztói szokások mindeközben növelték az online kiskereskedelmi szegmens forgalmát. A koronavírusnak tehát a veszteségeink mellett pozitív hozadéka is volt: felgyorsította a digitalizációt és szintlépésre kényszerítette a lakosságot. A pandémia legnagyobb nyertese az e-kereskedelem volt.
A DIGITÁLIS KERESKEDELEM SZINTLÉPÉSÉNEK KÜLSŐ OKAI
A szintlépésnek kétségkívül a járványhelyzethez köthető külső okai voltak:
- A kijárási korlátozások és a boltbezárások a tavaszi első és az év végi második hullámban is mesterségesen terelték az online áruházak felé a vásárlókat.
- A más ágazatból elbocsátott munkaerő szinte azonnal megjelent az online kiskereskedelmet (is) kiszolgáló logisztikai, szállítmányozási szektorban. A területet évek óta kínzó munkaerő-hiány probléma megoldódott.
- A lockdown idején kényszerűen átformálódtak a vásárlási szokások, ami szélesebb vásárlói rétegek számára tette komfortossá az internetes rendelést.
ÁTMENETI KIUGRÁS VAGY HOSSZÚTÁVÚ SZINTLÉPÉS A DIGITÁLIS KERESKEDELEMBEN?
A boltbezárások, a pánikvásárlások a digitális oktatás és a home office miatt megnövelték a igényt egyes termékek irént. A kérdés csak az volt, hogy meddig tarthat az online szektor lendülete. A forgalmi kiugrás „csupán” a hirtelen felmerült igények következménye, vagy egy olyan átrendeződés első megnyilvánulása, ami velünk marad hosszabb távon is?
A második hullámban a novemberben érkező korlátozások az első hullám idején látott folyamatok ismétlődését eredményezték. Sőt az ünnepi szezonminden korábbi várakozást felülmúlt. A 2020-as mércével mérve is erős utolsó negyedév a magas bázis ellenére is összességében 59% körüli forgalom bővülést könyvelhetett el.
Az online szektor 2020-as eredményei még inkább kimagaslók, ha figyelembe vesszük azt is, hogy a lakosság jövedelmi helyzete folyamatosan romlott. Sokan elestek a jövedelmük egy részétől vagy egészétől, a home office és a digitális oktatás miatti extra költések pedig megterhelték a családi kasszákat. Míg a kiskereskedelem egészét tekintve gyenge évet zárt, az online szektort nem hátráltatták tömeges fertőzés miatti leállások vagy bezárások 2020-ban.
AZ ONLINE FORGALOMNÖVEKEDÉS NYERTES SZEKTORAI
Az online forgalomnövekedés bajnoka a ruházat és az FMCG, de a műszaki és barkács cikkek iránt is jelentősen megnőtt a kereslet.
A koronavírus tehát felgyorsította a digitalizációt, szintlépésre kényszerítette a lakosságot, fejlesztésre ösztönözte a kereskedőket és nem utolsó sorban átformálta a vásárlói szokásokat. A 2020-ban az online kereskedelem legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben.
HOSSZÚTÁVÚ NÖVEKEDÉSI PÁLYA
A GKI következtetései szerint a számok alapján mostanra kijelenthető, hogy a kezdetben csak az extra és az átterelt (kényszer) költések miatt lendületet nyerő online piac tavaly nem csak átmeneti sebességtöbbletet kapott, hanem olyan valós versenyelőnyt, amivel – ha jól gazdálkodik – akár hosszú távon is fenntartható növekedési pályára állhat, fogyasztók millióinak vásárlási szokásait alakítva át.
A digitális szintlépés miatt elmondható, hogy az online jelenlét ma már szinte minden vállalkozás számára elengedhetetlen, a kritikus tömeg elérését követően versenyhátránnyá válik a kimaradás. A következő blogbejegyzésünkben azt is elmondjuk, hogy miért is fontos, hogy az online vállalkozásunk jogszerűen működjön.
Online vállalkozásba kezdene? A jogi követményekkel kapcsolatban kérje ingyenes konzultációnkat!
Forrás: GKI Digital