fbpx

E-COMMERCE – DIGITÁLIS PLATFORMOK

AZ E-COMMERCE VÁLLALKOZÁSOK ÉS A DIGITÁLIS PLATFORMOK SZÁMÁRA A KOMPLEX, GYORSAN VÁLTOZÓ JOGI KÖRNYEZET FOLYAMATOS KIHÍVÁST JELENT

Egy e-commerce vállalkozásnak, illetve digitális platformnak komplex jogi követelményeknek kell megfelelnie. A vállalkozások üzleti megállapodásaiban pedig elengedhetetlen az érdekei megfelelő jogi képviselete a sikeres működéshez.

Az elektronikus kereskedelemre, illetve a digitális platformokra és szolgáltatásokra vonatkozó komplex  szabályozásnak szakértő jogi támogatás nélkül lehetetlen megfelelni.

Ahogyan szerződés nélkül, vagy a partnerek által diktált feltételek elfogadása esetén nagyon védtelen tud lenni egy vállalkozás a jogvitában, úgy egy komoly hatósági vizsgálatban sincs sok esélye megfelelni komolytalan dokumentumokkal vagy reklámozási gyakorlattal.

 

Digitális platform

TUDJUK, HOGY MELYEK A LEGFONTOSABB KÉRDÉSEK AZ E-COMMERCE VÁLLALKOZÁSOK ÉS A DIGITÁLIS PLATFORMOK SZÁMÁRA

Hogyan feleljek meg az e-commerce vállalkozásként az egyre erősödő fogyasztóvédelmi előírásoknak?

Már 2021 is lényeges fogyasztóvédelmi változásokat hozott a szavatossági és jótállási szabályokban, 2022-től pedig tovább bővült a digitális fogyasztóvédelem. 2024 pedig a korábbinál is magasabb bírságokat hozott.

A folyamatosan szigorodó szabályozás egyre erősödő terheket ró a digitális szolgáltatások üzemeltetőire  és a jogszabályok folyamatos nyomon követését kívánja meg a webshopoktól és digitális platformoktól.

A jogi megfelelés a vállalkozás szolgáltatására szabott ÁSZF profi szakemberrel történő elkészítésével kezdődik, amelynek a költségei elenyészőek lesznek az általa nyújtott védelemhez képest.

Milyen szabályoknak kell megfelelni a webshopon közzétett tartalomnak?

A jogi előírások nem csupán a webshopban közzétett ÁSZF-re vonatkoznak, hanem a teljes weboldalon, sőt a kapcsolódó online felületeken is érvényesülniük kell. 

Alap, hogy a weboldal tartalmát úgy kell kialakítani, hogy az összhangban legyen az ÁSZF-ben foglaltakkal.

Az egyre erősödő fogyasztóvédelmi szabályok azonban további kötelezettségeket rónak az e-commerce szereplői és digitális platformok üzemeltetőire, melyekre különös figyelemmel kell lenni a fogyasztói értékelések közzététele, vagy a keresőfunkció során.

 

Hogyan akciózzak a webshopban vagy egy digitális platformon?

Még mindig lehet látni az online térben olyan vállalkozásokat, ahol az akciók folyamatosak, és a feltüntetett eredeti áron a termék soha nem (volt) elérhető.
Bár a kamu akciózás eddig is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősült, de
2022. május 28-ától az árak feltüntetésére vonatkozó szabályozás tovább szigorodik. Az árleszállítás – vagyis az akció – meghirdetésekor a digitális vállalkozásnak az akciós ár mellett az akciós termék korábbi árát is meg kell jelölni, meghatározott szempontrendszer szerint.
A fogyasztóvédelmi törvény eddig is előírta, hogy a termék árát, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni. A fogyasztóvédelmi hatóság gyakorlata pedig megkövetelte, hogy az eredeti eladási árat, a kedvezmény mértékét és a fogyasztó által ténylegesen fizetendő végső árat is feltüntesse a digitális vállalkozás. 

módosuló árfeltüntetésről szóló rendelet mostantól egészen pontosan előírja a referencia ár meghatározását. A korábbi ár meghatározására részletes szabályokat állapít meg, amely gátat szab a nyakló nélkül hirdetett akcióknak.

Érdemes tehát az akciókra vonatkozó kereskedelmi gyakorlatot szakértő ügyvéd segítségével kialakítani.

Hogyan legyen jogtiszta marketing adatbázisom?

Egy digitális térben működő vállalkozás legfőbb értéke az adatvagyona. A marketing adatbázis tekintetében ezért nagyon veszélyes a jogi kockázatok feltárása és megfelelő kezelése nélkül működni. 

Az online értékesítési tölcsérben a lead generálás alapvető módszere a megfelő csalitermékkel vagy nyeremányjátékkal történő adatbázis építés. 

Az adattranszferrel járó digitális szolgáltatások – vagyis amikor a szolgáltatás ellenértéke a fogyasztó személyes adata – egy ideje nem csak az adatvédelmi, hanem a fogyasztóvédelmi szabályozásnak és joggyakorlatnak is a  célkeresztjében vannak. 
A legújabb fogyasztóvédelmi szabályok szerint ezek a „csereügyletek” is fogyasztói szerződésnek minősülnek, így a szerződéskötést megelőző tájékoztatás kötelezettsége azokra az esetekre is kiterjed majd, amikor egy digitális tartalomért a fogyasztó az adataival fizet.

 

Hogyan készüljek fel a harmadik feles sütik kivezetésére?

A sütikkel kapcsolatban nem mehetünk el amellett sem, hogy a felhasználók harmada már ma is olyan böngészőt használ, amelynek az alapbeállítása nem támogatja a harmadik feles sütik használatát. Legutóbbi bejelentése szerint 2024 második negyedévétől a Google Chrome alapbeállítása is blokkolni fogja a 3rd party cookie-kat, amely gyakorlatilag a külső sütik végét fogja jelenteni.

A 3rd party cookie kivezetéséig hátra levő évben az online marketing legfontosabb kérdése az lesz, hogy milyen alternatívái lehetnek a felhasználók reklámokkal történő célzásának. Mivel addig más nem sok idő van, érdemes időben kezdeni a felkészülést – a marketing és jogi statégiában egyaránt.

Hogyan reklámozzak jogszerűen?

Az ügyfelek termékének és szolgáltatásának reklámozása során a fogyasztóvédelmi és reklámszabályokra is figyelemmel kell lenni. Nemcsak a hirdetőnek, a marketing ügynökségnek is ügyelni kell a reklámtartalmi tilalmakra és korlátozásokra, különösen a speciális termékek esetében.

A reklámozás során nem lehet a fogyasztókat megtéveszteni a termék/szolgáltatás jellege, az ár, a minőség vagy a mennyiség tekintetében.

A reklámok nem lehetnek továbbá megtévesztőek vagy agresszívak.

A hirdetés nem tartalmazhat valótlan állításokat a szolgáltatás korlátozott elérhetőségére vonatkozóan, és nem késztetheti azonnali döntéshozatalra a fogyasztókat úgy, hogy ne tudják átgondolni a döntésüket.

Ugyancsak nem lehet a reklám sürgető, és nem gyakorolhat pszichés nyomást a fogyasztókra.

Egy másik gyakori probléma a bait-and-switch reklám, amikor az akciós áron hirdetett áru/szolgáltatás eleve nem áll rendelkezésre elegendő mennyiségben. A hirdetés valódi célja ilyenkor a vásárlók átterelése más, teljes árú termékre vagy szolgáltatásra.

A direkt marketing üzenetekkel tilos spamelni, vagyis csak annak lehet marketing hírleveleket küldeni, aki ehhez kifejezetten hozzájárult. Ha az ügynökség az ügyfelek helyett küld hírlevelet, akkor arról az ügyfélnek előzetesen tájékoztatni kell a saját ügyfeleit.

A jogszerű reklámok kialakítása gyakran bonyolult szakértői jogi feladat, amelynek hanyagolása súlyos bírságokat vonhat maga után.

Hogyan védjem a szerzői jogi alkotásaimat?

A szerzői jogi alkotások a törvény erejénél fogva jogi védelemben részesülnek, amennyiben azok egyéni, eredeti jelleggel bírnak. A védelemnek ugyan nem feltétele a hatósághoz történő bejelentés, azonban jogvita esetén azonban fontos bizonyító ereje lehet annak, ha a mű szerepel az SZTNH önkéntes műnyilvántartásában. 

Egy digitális vállalkozás az egyik legfőbb vagyoneleme a szellemi alkotása, így a felhasználás jogi menedzselése és  megfelelő szerződések kialakítása kardinális.

Hogyan használhatom jogszerűen más szerzői jogi művét a webshopjomban vagy a digitális platformokon?

Ha más tartalomkészítők szellemi tulajdonát használjuk reklámozáshoz, mindig meg kell előzetesen győződnünk arról, hogy rendelkezünk a felhasználáshoz szükséges engedélyekkel. Ha a reklámhoz zenére, fotóra vagy más szellemi alkotásra van szükségünk, mindig ügyeljünk azok jogtisztaságára.

Zene felhasználásához például az ArtisJustól lehet engedélyt kérni. Az ArtisJus egy közös jogkezelő szervezet, aki a szerzők nevében, azok jogvédelme érdekében lép fel. A közös jogkezelésre azért van szükség, mert a zene területén sem a szerzők nem képesek egyenként ellenőrizni a felhasználásokat, sem a felhasználók nem képesek egyenként megkeresni a szerzőket az engedélyért. 

Ne dőlj be a hidelmeknek! Azzal, hogy egy műnek csak bizonyos részét használjuk, vagy a művet megváltoztatjuk, nem feltétlenül kerülhető el el a szerzői jogsértést.  

Hogyan használhatom más logóját a reklámozáshoz?

Az online reklámozás megkezdése előtt ellenőriznünk kell, hogy a népszerűsítendő áru vagy szolgáltatás rendelkezik -e védjeggyel.

A védjegy bejegyzése kizárólagos jogot ad arra, hogy a hirdető egy adott szót vagy szavakat, nevet, dizájnt vagy logót bizonyos árukkal vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban használjon. Tíz évig érvényes, és bizonyos követelmények teljesülése esetén megújítható. A védjegybejelentéshez mindenképp érdemes ügyvéd segítségét kérni.

A hirdetési láncban azért fontos a védjegy, mert a hirdetés értékesítője, illetve közzétevője úgy bizonyosodhat meg legkönnyebben, hogy az adott logó, brand név vagy szlogen használatára biztosan jogosult a hirdető, és neki mint a felhasználásban részt vevő közreműködőnek sem lesz baja a jogsértő használatból, ha a védjegy benne van a közhiteles védjegyadatbázisban.

Hogyan védhetem meg a saját brandemet?

Egy márkajelzés csupán a használatával is szert tehet bizonyos fokú jogi védelemre, de ha komoly üzletet szeretnénk rá építeni, érdemes biztosra menni és megszerezni a védjegyoltalmat.  A szerzői joggal szemben a védjegy jogosultság keletkezésének a feltétele a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) általi regisztráció. 

A védjegy az egyes áruk és szolgáltatások eredetének azonosítására szolgáló jogi oltalom, de kiemelkedő szerepet játszik a marketingben is.

A védjegy lajstromba vételével 10 évig kizárólagosan használhatod a védjegyed, és minden használathoz a tulajdonos engedélyére lesz szükség, az oltalom pedig ezt követően is megújítható. 

A vállalkozás brand-je másolhatalanná válik: védjegyjogosultként bárkivel szemben felléphet, aki  az engedélye nélkül, gazdasági tevékenység körében használja a védjeggyel azonos vagy azzal összetéveszthető megjelölést.

Gondolja végig, fektetn-e a brandépítésébe komoly erőforrásokat enélkül a védelem nélkül?

A védjegy növeli a brand értékét, és erősíti a márka iránti bizalmat is.

FOLYAMATOSAN KÖVETJÜK A DIGITÁLIS GAZDASÁG VÁLTOZÓ SZABÁLYOZÁS KIHÍVÁSAIT ÉS NAPRAKÉSZ MEGOLDÁSOKAT NYÚJTUNK RÁJUK

A Szalai Legal specialitása, hogy az e-commerce szektort érintő valamennyi jogterületet összefüggésében, holisztikusan alkalmaz. Így a vállalkozások egy helyen komplex jogi szakértői szolgáltatást kapnak. Az e-commerce vállalkozások és a digitális platformok jogi megfelelése több, mint a dokumentáció – igazi eredményeket tartós együttműködéssel és komplex jogi szakértelemmel, valamint az üzleti folyamatok alapos megismerésével lehet elérni. A szolgáltatásunk azoknak a vállalkozásoknak szól, akik elkötelezettek abban, hogy a teljes kereskedelmi gyakorlatukat ezzel a komplex megközelítéssel, szakértő igénybevételével alakítsák ki.

DR. SZALAI ANITA LL.M.

ÜGYVÉD

Dr. Szalai Anita