A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) bírság kiszabása helyett a Tesco és a Szallas.hu ügyében is a fogyasztóknak kedvező kötelezettségvállalást engedélyezett. A Tesco az online szolgáltatásaival kapcsolatos problémák miatt azt a kötelezettséget vállalta, hogy fejleszti, valamint a teljes országra kiterjeszti a kiszállítással kapcsolatos szolgáltatásait. A Szallas.hu Zrt. a sürgető üzenetekkel fogyasztókra gyakorolt pszichés nyomás helyett átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd.
2020.szeptember 21.
TESCO -VAL SZEMBENI VERSENYFELÜGYELETI ELJÁRÁS
A Versenyhivatal azért folytatott eljárást a Tesco-val szemben, mert a vállalkozás nem tette egyértelművé, hogy honlapja valójában nem webáruház, hanem online bevásárlás szolgáltatást nyújt. A kettő között lényeges különbség van, az üzletlánc ugyanis nem tudott garanciát vállalni az általa kínált termékek kiszállítására. Erre azonban elmulasztotta megfelelően felhívni a figyelmet, miközben a rendelések igen jelentős arányában fordult elő legalább egy helyettesített vagy hiányzó termék, mellyel a fogyasztó csak átvételkor szembesült.
A GVH az eljárás során elfogadta a Tesco önkéntes, 407 millió forint értékű kötelezettségvállalását a versenyprobléma feloldására. A cég ugyanis olyan szolgáltatás-bővülést jelentő vállalásokat tett, amelyek különösen hasznosak a járványügyi helyzetben, elsősorban a vidéki fogyasztók számára. Kötelezettségvállalása alapján a boltlánc a jövőben valódi (futárszolgálatos) webáruházat fog üzemeltetni. A webáruház előbb az eddigi szolgáltatásával le nem fedett területen (vagyis elsősorban vidéken), majd a teljes országra kiterjedően fog működni. A Tesco 3000 terméket tartalmazó kínálattal vállalta a webshop üzemeltetését, melynek jelentős része tartós élelmiszer. A webáruház létrejöttéig a Tesco vállalja, hogy előzetesen és hangsúlyosan tájékoztatja a fogyasztót arról, ha helyettesítő terméket szállít ki. Az áruházlánc emellett további vállalásokat tett a versenyhatóság előtt, főként a fogyasztók felé irányuló kommunikációjával kapcsolatban.
A Tesco webáruházával így olyan országosan elérhető élelmiszer-házhozszállítást fog nyújtani, amely különösen hatékony megoldást jelenthet a lakosság számára esetleges járványügyi korlátozások esetén, vagy pl. a karácsonyi időszakban.
A SZALLAS.HU KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁSA
A Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatásokkal kapcsolatban szintén jogsértést állapított meg a Versenyhatóság.
Az olyan honlapon közzétett üzenetek, mely szerint „Négyen tervezik, hogy itt foglalnak.” „Épp 38 ember nézi.” „Már csak 2 szoba maradt oldalunkon!” megjelenési módjuk miatt ugyanis pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztók számára, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek. A GVH szerint ez agresszív kereskedelmi gyakorlat. Mivel megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra.
A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. a bírság elkerülése érdekében az eljárás során szintén együttműködött a Versenyhivatallal: elismerte a jogsértést és felhagyott a kifogásolt gyakorlattal. A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett intézkedés-csomag végrehajtására kötelezte a céget. Ennek keretében a társaság többek között átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, melynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt (pl. szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat).
A GVH megállapítása szerint a pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A GVH – több más, jogellenes gyakorlat mellett – hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is. A holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával. A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag e területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását.
Forrás: gvh.hu
Legutóbbi hozzászólások