A fogyasztóvédelmi hatóságok digitális szolgáltatásokra irányuló kiemelt figyelmére tekintettel a vállalkozásoknak a jogszerű kereskedelmi gyakorlat kialakítására is hangsúlyt kell helyezni.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény meghatározza a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát, és egy feketelistát is tartalmaz a tilalmazott magatartásokról.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat lehet,
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak két típusát különbözteti meg a törvény:
A törvény melléklete tartalmazza a feketelistát tényállásokat, amelyek biztosan tisztességtelennek minősülnek. A hatóságnak ezen magatartások tisztességtelenségét (megtévesztő vagy agresszív jellegét) már nem kell bizonyítania, csupán azt, hogy annak tényállási elemeit a vállalkozás megvalósította.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal kapcsolatos szabályok alkalmazása három hatóság hatáskörébe tartozik:
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok nagy része a vállalkozás hirdetési gyakorlatára vonatkozik, így már a termékünk vagy szolgáltatásunk reklámozásakor is érdemes tisztában lennünk a jogszabályi keretekkel.
A fogyasztók megtévesztése legtöbbször a tájékoztatással valósul meg. Ennek egyik legelterjedtebb formája a reklám, de ebbe a körbe sorolható mindenfajta áruval, szolgáltatással kapcsolatos – áru vásárlását, szolgáltatás igénybevételét megelőző – információközlés is, mint pl. a telefonos megkeresés, nyereményjátékra felhívás stb. A versenytörvény megköveteli, hogy a tájékoztatás a valóságnak megfelelő és pontos legyen.
A Szalai Legal a versenyjog fogyasztóvédelmi, reklámot érintő szabályainak alkalmazásában is nagy tapasztalattal rendelkezik.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat leggyakoribb példája a különösen előnyös vásárlás hamis látszatának keltése valós tartalom nélkül, amikor a vállalkozó úgy tünteti fel az árleszállítást, mintha korábban ténylegesen magasabb árért árulta volna a termékét.
A hatóságnak kiterjedt joggyakorlata van a sürgető reklámok terén is.
Fontos, hogy a kereskedelmi gyakorlatunkat a jogszabályok és a hatósági és bírósági joggyakorlat ismeretében, jogi szakértelem bevonásával, és ne a versenytársak automatikus követésével alakítsuk ki. Egy hatósági eljárásban ugyanis nem jelent mentesítést vagy kedvezőbb elbírálást, hogy a versenytárs is jogsértően reklámoz, illetve értékesít. Az állandósult joggyakorlat ellenére történt jogsértés pedig súlyosító tényező a a jogsértés és a szankció megállapításakor.