fbpx

Túlélő kalauz a fogyasztóvédelmi szabályok módosulásához digitális vállalkozások számára

2022. május 28-ától ismét szigorodnak a digitális vállalkozásokra vonatkozó fogyasztóvédelmi jogszabályok. A változások nem csak az ÁSZF-et, de a teljes kereskedelmi gyakorlatot érintik. A jogszabályoknak és a marketing céloknak egyszerre megfelelni szép kihívás lesz minden digitális vállalkozás számára, de a megfelelő szakértő igénybevételével nem lehetetlen.

Segítség, változó fogyasztóvédelmi jogszabályok!

A 6 LEGFONTOSABB VÁLTOZÁS

AMIRE FIGYELNED KELL 2022. MÁJUS 28. UTÁN
1

MANIPULÁLT FOGYASZTÓI ÉRTÉKELÉSEK HELYETT VALÓDI VÉLEMÉNYEK KIEGYENSÚLYOZOTT KÖZZÉTÉTELE

Ma már egy értékesítést szolgáló weboldalnak szinte elmaradhatatlan marketing kelléke a fogyasztói értékelések megjelenítése. Természetes, hogy mindenki igyekszik minél jobb színben feltüntetni a vállalkozását. Sokan az olyan „sötét minták” alkalmazásától sem riadtak vissza, mint a vásárolt lájkok vagy a kamu fogyasztói értékelések. Az új szabályok éppen ezeknek a sötét mintáknak szabnak gátat, és tiszta vizet öntetetnek a digitális vállalkozásokkal a pohárba. Mostantól tilos a valótlan értékelések és ajánlások feltüntetése és mostantól azt is meg kell határoznod, hogy mi alapján szelektálsz az értékelések között.

A digitális térben terméket értékesítő vagy szolgáltatás kínáló vállalkozások ( hívjuk őket egyszerűen digitális vállalkozásoknak)  felelnek azért, hogy az értékelések  valós fogyasztóktól származzanak. Ennek ellenőrzésére és a hamis értékelések kiszűrésére pedig minden digitális vállalkozásnak ki kell dolgoznia a saját folyamatát.

Az értékelések közzétételekor a kiegyensúlyozottság követelményének az is meg kell felelned, és arról is tájékoztatnod kell a fogyasztóidat, ha negatív visszajelzéseket is kaptál. Az értékelések törlése nem tilos, azonban annak objektív szempontjait előre meg kell határoznod.

Ha az értékelések pontszámban is megjelennek, akkor ennek algoritmusát is közzé kell tenned.

2

ÁTLÁTHATÓ KERESŐ FUNKCIÓ

Ha a weboldalon kereső funkció működik, akkor ennek az átláthatóságát is biztosítani kell a fogyasztók számára.

Az online piacterek szolgáltatóinak tájékoztatni kell a fogyasztókat arról, hogy a keresési lekérdezése nyomán megjelenő ajánlatokat a vállalkozás milyen fő paraméterek alapján rangsorolta.

Ez különösen fontos azokban az esetekben, ahol a kereső egyes termékeket fizetés ellenében előre rangsorol. A fogyasztónak mindig tudnia kell róla, hogy fizetett reklámot vagy organikus ragsort lát.

3

MINDIG MEG KELL NEVEZNI, HOGY KITŐL VÁSÁROL A FOGYASZTÓ

A tájékoztatásnak arra is ki kell térni, hogy az online piactéren árukat, szolgáltatásokat vagy digitális tartalmakat kínáló fél vállalkozásnak minősül -e. Mindez a vásárlásra felhívás során is jelentős információnak minősül. A vállalkozásnak nem minősülő féllel szemben ugyanis a fogyasztó nem érvényesítheti a fogyasztói jogait.

A fogyasztókat arról is tájékoztatni kell, hogy a velük szembeni kötelezettségek miként oszlanak meg az online piactér szolgáltatója és az azon megjelenő külső értékesítő fél között.

4

ÓVATOSAN AZ AKCIÓKKAL!

Még mindig lehet látni az online térben olyan vállalkozásokat, ahol az akciók folyamatosak, és a feltüntetett eredeti áron a termék soha nem (volt) elérhető.
Bár a kamu akciózás eddig is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősült, de
2022. május 28-ától az árak feltüntetésére vonatkozó szabályozás tovább szigorodik. Az árleszállítás – vagyis az akció – meghirdetésekor a digitális vállalkozásnak az akciós ár mellett az akciós termék korábbi árát is meg kell jelölni, meghatározott szempontrendszer szerint.
A fogyasztóvédelmi törvény eddig is előírta, hogy a termék árát, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni. A fogyasztóvédelmi hatóság gyakorlata pedig megkövetelte, hogy az eredeti eladási árat, a kedvezmény mértékét és a fogyasztó által ténylegesen fizetendő végső árat is feltüntesse a digitális vállalkozás. 

A módosuló átfeltüntetésről szóló rendelet mostantól egészen pontosan előírja a referencia ár meghatározását. A korábbi ár meghatározására részletes szabályokat állapít meg, amely gátat szab a nyakló nélkül hirdetett akcióknak. Eszerint mostantól ha a vállalkozás akciót hirdet, úgy köteles megjelölni a korábbi, azaz az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig (az akció előtt legalább 30 napig, új termékeknél 15 napig) alkalmazott árat is.
Hatósági elvárás az is, hogy az ármeghatározás szempontjait az ÁSZF is tartalmazza.
Bizonyos termékek kivételt képzenek a szigorú akció szabályok alól: azok nem vonatkoznak a romlandó, vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre.

5

MEGTÉVESZTŐ KERESKEDELMI GYAKORLAT MAGYARORSZÁGON A KÜLFÖLDI TERMÉK SILÁNYABB VERZIÓJÁT ÁRULNI

Külföldi márka importjánál ügyelni kell arra is, hogy a külföldi brand használatával Magyarországon ne egy silányabb verziót kínáljon a vállalkozás a fogyasztónak. Ez ugyanis megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül mostantól. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatti szankciót csak akkor lehet megúszni, ha a különbséget jogszerű és objektív tényezők indokolták.

6

AZ IS FOGYASZTÓI SZERZŐDÉS, HA ADATÉRT CSERÉBE NYÚJT BIZONYOS SZOLGÁLTATÁST VAGY DIGITÁLIS TARTALMAT A VÁLLALKOZÁS

Az adattranszferrel járó digitális szolgáltatások – vagyis amikor a szolgáltatás ellenértéke a fogyasztó személyes adata – egy ideje a hatósági és bírósági gyakorlat célkeresztjében vannak. A közelmúlt legfontosabb jogesete kétségtelenül a facebook ingyenességének vizsgálata volt arra tekintettel, hogy a célzott hirdetésekkel az adatainkkal fizetünk.
Az adattranszferrel járó szerződésekért persze nem kell a Facebook-ig mennünk, erről van szó akkor is, amikor egy vállalkozás egy ingyenesnek mondott terméket (pl. ebookot) ad hírlevél feliratkozásért cserébe.
Mostantól ezek a „csereügyletek” is fogyasztói szerződésnek minősülnek, így a szerződéskötést megelőző tájékoztatás kötelezettsége azokra az esetekre is kiterjed majd, amikor egy digitális tartalomért a fogyasztó az adataival fizet.

MILYEN JOGTERÜLETET ÉRINTENEK A MÓDOSÍTÁSOK?

A digitális vállalkozásoknak komplex jogi elvárásoknak kell megfelelniük. A fogyasztóvédelmi jogszabályok önmagában is meglehetősen szerteágazóak, de ahogyan a fentiekben láthattuk, a jogi megfelelés számos egyéb jogterületet is érint.

MÉDIAJOG

Az értékelések kiegyensúlyozottsága egy médiajogi jogintézményt vesz alapul.
A kiegyensúlyozottság követelménye egyébként a médiajogból ismert kötelezettség: tulajdonképpen úgy kell kezelned a weboldalad, mint egy hírműsort, aminek a negatív hírekről is be kell számolnia.

ADATVÉDELMI JOG

Az adattranszferrel járó jogügyeletek során egyszerre kell tekintetbe venni a fogyasztóvédelmi és az adatvédelmi szabályokat, vagyis egyszerre érinti az ÁSZF-et és az adatvédelmi tájékoztatót.

REKLÁMJOG

A tájékoztatásra vonatkozó szabályoknak a reklámokban is eleget kell tenni. A kereskedelmi gyakorlat – ezen belül a kommunikációs gyakorlat kialakítása –  reklámjogi szakértelmet igényel. A reklámtartalom jogszerűségéről érdemes még a köttététel előtt reklámjogász segítségét kérned.

VERSENYJOG

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat és a tisztességtelen akciók tisztességtelen versenyfeltételeket teremtenek a versenytársak számára. Amennyiben ezen fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése a verseny érdemi befolyásolására is alkalmas, a versenyjogi szabályokat is alkalmazni kell a GVH hatósági eljárásában. 

MIBEN TUD SEGÍTENI A SZALAI LEGAL?

A Szalai Legal specialitása, hogy a digitális vállalkozásokat érintő valamennyi jogterületet összefüggésében, holisztikusan alkalmaz. Így a vállalkozások egy helyen komplex jogi szakértői szolgáltatást kapnak. A jogi megfelelés több, mint egy ÁSZF – igazi eredményeket tartós együttműködéssel és komplex jogi szakértelemmel, valamint az üzleti folyamatok alapos megismerésével lehet elérni. A szolgáltatásunk azoknak a vállalkozásoknak szól, akik elkötelezettek abban, hogy a teljes kereskedelmi gyakorlatukat ezzel a komplex megközelítéssel, szakértő igénybevételével alakítsák ki.

DR. SZALAI ANITA

ÜGYVÉD

JELENTKEZZ BE KONZULTÁCIÓRA!

Bejelentkezés konzultációra (#10)

Te elmondod, miben segíthetek. Én vázolom a megoldás  irányát, és az együttműködés kereteit.

Related Posts