fbpx

SZELLEMI TULAJDONJOG

MI TARTOZIK A SZELLEMI TULAJDONJOG KÖRÉBE?

A digitális szolgáltatások, illetve a médiapiaci és reklámpiaci szolgáltatások tekintetében gyakran rendelkezni kell a szellemi tulajdonjogok létrejöttéről és használatáról is, így ezen szolgálatatások szabályozásának másik konvergens jogterülete a szellemi tulajdonjog is.

A szellemitulajdon-védelem célja az alkotó által létrehozott termékek, illetve az alkotó szellemi tevékenység erkölcsi és jogi védelme, anyagi elismerésének biztosítása.

A szellemitulajdon-védelem szabályrendszere a polgári jog egyik területeként kizárólagos vagyoni és személyhez fűződő jogok biztosításával nyújt jogi védelmet az alkotók számára.

 

Szellemi tulajdonjog

 

A digitális, reklám-, illetve médiaszolgáltatások vonatkozásában a  művészeti  alkotások, a tudományos felfedezések, az árujelzők (védjegyek, márkanevek, földrajzi árujelzők stb.) szellemi tulajdonvédelemben részesülnek.

 

 

NAGYJOGOS FELHASZNÁLÁS

Amikor a szerző közvetlenül adja meg az engedélyt egy szerződés keretében művének felhasználásra, “nagyjogos” felhasználásról beszélünk.

KISJOGOS FELHASZNÁLÁS

“Kisjogos” felhasználás, más néven közös jogkezelés körébe tartozik a felhasználás,  ha a tömeges felhasználás miatt a szerzői jogosítványok érvényesítése egyedileg nem gyakorolható. Ilyenkor a  felhasználási engedélyt a közös jogkezelő szervezettől kell kérni.

KIT ILLET MEG A SZERZŐI JOGI ÉS KAPCSOLÓDÓ JOGI VÉDELEM?

A szerzői jogi művek felhasználása – a szabad felhasználás eseteit kivéve – engedélyköteles. Így ha egy szerzői művet többszörözni, terjeszteni, átdolgozni vagy nyilvánosság számára közzétenni szeretnénk, akkor a szerző engedélyével kell rendelkezni. 

Az alkotó egyéni, eredeti művét szerzői jog, az egyéb teljesítményét szerzői joghoz hasonló, ún. kapcsolódó jog védi.

A kapcsolódó jogi védelem jogosultjai a tartalom-előállítók: az előadóművészek, a hangfelvétel-előállítók, a rádió- és televízió-szervezetek, filmelőállítók és az adatbázis-előállítók, akik ugyan nem hoznak létre egyéni, eredeti alkotást, de tevékenységüket a szerzői jog védi annak  szerzői művel kapcsolatos, értékteremtő jellegére tekintettel.

A szerzői jogi védelem az egyéni, eredeti jellegű mű létrejöttével minden egyéb teendő nélkül is védi a szerzőt: az önkéntes műnyilvántartásba vétel nem keletkezteti a szerzői jogot, csak egy esetleges bizonyítás esélyeit növeli.

MIÉRT VAN SZÜKSÉG EGY MÁRKA VÉDJEGYKÉNT TÖRTÉNŐ BEJEGYZÉSÉRE?

 

Egy márkajelzés csupán a használatával is szert tehet bizonyos fokú jogi védelemre, de ha komoly üzletet szeretnénk rá építeni, érdemes biztosra menni és megszerezni a védjegyoltalmat.  A szerzői joggal szemben a védjegy jogosultság keletkezésének a feltétele a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) általi regisztráció. 

A védjegy az egyes áruk és szolgáltatások eredetének azonosítására szolgáló jogi oltalom, de kiemelkedő szerepet játszik a marketingben is.

Mi a védjegybejelentés előnye?

A védjegy lajstromba vételével 10 évig kizárólagosan használhatod a védjegyed, és minden használathoz a Te engedélyedre lesz szükség, az oltalom pedig ezt követően is megújítható. 

A brand-ed másolhatalanná válik: védjegyjogosultként bárkivel szemben felléphetsz, aki  az engedélyed nélkül, gazdasági tevékenység körében használja a védjeggyel azonos vagy azzal összetéveszthető megjelölést.

Gondold végig, fektetnél a brand-ed építésébe komoly erőforrásokat enélkül a védelem nélkül?

A védjegy tulajdonosa visszakereshető lesz az SZTNH nyilvántartásából – ezzel el lehet kerülni, hogy más  – akarattal vagy akarattalanul – a brand-et, illetve annak elemeit használja. A védjegyként történő bejegyzés  terméked vagy szolgáltatásod reklámozásához is elengedhetetlen lesz, a reklám közzétevője innen fog megbizonyosodni arról, hogy Te vagy a védjegy tulajdonosa, így azt jogszerűen használod, és a használatra engedélyt is adhatsz. 

A védjegy tehát növeli a brand értékét, és erősíti a márka iránti bizalmat is.

 

BRAND/MÁRKA

Egy vállalkozás legfontosabb értéke a brand-je. A brand-ről elsőre egy márkanévre,egy logóra és egy vállalkozáshoz kapcsolódó arculatra asszociálunk, de a brand ennél sokkal több. A brand értékében a vállalkozás teljes önazonossága benne van, minden, amit a vállalkozás az ötlettől a megvalósításig elért: a termék, vagy szolgáltatás minősége, az életérzés, amit a fogyasztókból kivált. 

VÉDJEGY

A digitális, reklám- és médiaszolgáltatásokban a különböző színes ábrás, szó és jelmondat védjegyeknek (brand-neveknek, logóknak és szlogeneknek) van kiemelt szerepe.

VÉDJEGYOLTALOM

A védjegybejelentés célja, hogy a brand-ed nevét, logóját és szlogenjét, terméked vagy szolgáltatásod nevét kizárólag Te  használhasd, így a fogyasztók csak a Te céged kapcsolják egy adott márkához. 

A védjegy SZTNH-hoz történő bejelentéshez, és azt követően is szükség van ügyvédi segítségre.

KIK ÉS MILYEN SZELLEMI TULAJDONJOGI ÜGYBEN FORDULHATNAK HOZZÁNK?

HIRDETŐK

 Hirdetőknek az alábbiakkal kapcsolatban tudunk jogi segítséget nyújtani:

 – kreatív ügynökségi, médiaügynökséggel kötött, reklám elkészítésére vonatkozó megbízási és felhasználási szerződés elkészítése,

 – védjeggyel kapcsolatos eljárásokban jogi képviselet.

KREATÍV ÜGYNÖKSÉGEK, REKLÁMÜGYNÖKSÉGEK

A kreatív ügynökségeknek, reklámügynökségeknek az alábbi szolgáltatásokat nyújtjuk:

 – reklám elkészítésére vonatkozó megbízási és felhasználási szerződés elkészítése,

 – reklámkészítésben részt vevőkkel való megbízási/vállalkozási és felhasználási szerződések,

 – jogszerű zenefelhasználás jogi támogatása, 

 – védjegyhasználat jogszerűségének biztosítása.

MÉDIAÜGYNÖKSÉGEK, ONLINE ÜGYNÖKSÉGEK

 A médiaügynökségek, online reklámügynökségek számára az alábbi jogi szolgáltatásokat kínáljuk:

 – reklám elkészítésére vonatkozó megbízási és felhasználási szerződések elkészítése,

 – reklámkészítésben részt vevőkkel való megbízási/vállalkozási és felhasználási szerződések,

 – jogszerű zenefelhasználás jogi támogatása, 

 – védjegyhasználat jogszerűségének biztosítása.

MÉDIAVÁLLALATOK

A médiavállalatoknak kiterjedt szerzői jogi támogatásra van szükségük:

 – szerzői jogi felhasználási szerződésekben, kisjogos felhasználási jogok ügyintézésében,

 – formátumvásárlások, tartalombeszerzések szerzői jogi szerződéseiben,

 – reklám elkészítésére vonatkozó megbízási és felhasználási szerződések elkészítésében,

 – reklámkészítésben részt vevőkkel való megbízási/vállalkozási és felhasználási szerződésekben,

 – jogszerű zenefelhasználás jogi támogatásában,

 – védjegyhasználat jogszerűségének biztosításában.

A fentiek bármelyikében is van szüksége segítségre, hatékony jogi támogatással segítem céljai elérésében.

FILMALKOTÁS SZERZŐI ÉS EGYÉB RÉSZTVEVŐI

Akár televízós vagy egész estés mozifilmről, akár játékfilmről,  dokumentumfilmről vagy animációs filmről – egy alkotásról vagy sorozatról –  van szó, a filmakotás valamennyi résztvevője (filmelőállító, rendező, forgatókönyvíró, animációs film alkotói, zeneszerző stb.) fordulhat hozzánk a szerzői jogi szerződések elkészítésével, véleményezésével, illetve támogatási jogosultság megszerzésével kapcsolatban. 

ÁLTALÁNOS VÁLLALATI JOGI TANÁCSADÁS

A Szalai Legal speciális szolgáltatási területén kívül általános vállalati jogi támogatást is nyújt partnereinknek, így polgári, kereskedelmi vagy munkajogi kérdésekben is számíthat ránk.

Amennyiben az ügyfeleim jogi támogatása csapatmunkát igényel, magyar és külföldi együttműködő partnereim kiemelt tapasztalattal készen állnak, hogy a megbízást mindig a megfelelő kompetenciával,  a legmagasabb minőségben és a kívánt határidővel teljesítsük. 

KÉRJ AJÁNLATOT!

Te elmondod, miben segíthetünk.
Mi vázoljuk a megoldás irányát, és az együttműködés kereteit.