fbpx

SZELLEMI TULAJDONJOG

MI TARTOZIK A SZELLEMI TULAJDONJOG KÖRÉBE?

A digitális szolgáltatások, illetve a médiapiaci és reklámpiaci szolgáltatások tekintetében gyakran rendelkezni kell a szellemi tulajdonjogok létrejöttéről és használatáról is, így ezen szolgálatatások szabályozásának másik konvergens jogterülete a szellemi tulajdonjog is.

A szellemitulajdon-védelem célja az alkotó által létrehozott termékek, illetve az alkotó szellemi tevékenység erkölcsi és jogi védelme, anyagi elismerésének biztosítása.

A szellemitulajdon-védelem szabályrendszere a polgári jog egyik területeként kizárólagos vagyoni és személyhez fűződő jogok biztosításával nyújt jogi védelmet az alkotók számára.

 

Szellemi tulajdonjog

 

A digitális, reklám-, illetve médiaszolgáltatások vonatkozásában a  művészeti  alkotások, a tudományos felfedezések, az árujelzők (védjegyek, márkanevek, földrajzi árujelzők stb.) szellemi tulajdonvédelemben részesülnek.

 

 

NAGYJOGOS FELHASZNÁLÁS

Amikor a szerző közvetlenül adja meg az engedélyt egy szerződés keretében művének felhasználásra, “nagyjogos” felhasználásról beszélünk.

KISJOGOS FELHASZNÁLÁS

“Kisjogos” felhasználás, más néven közös jogkezelés körébe tartozik a felhasználás,  ha a tömeges felhasználás miatt a szerzői jogosítványok érvényesítése egyedileg nem gyakorolható. Ilyenkor a  felhasználási engedélyt a közös jogkezelő szervezettől kell kérni.

KIT ILLET MEG A SZERZŐI JOGI ÉS KAPCSOLÓDÓ JOGI VÉDELEM?

A szerzői jogi művek felhasználása – a szabad felhasználás eseteit kivéve – engedélyköteles. Így ha egy szerzői művet többszörözni, terjeszteni, átdolgozni vagy nyilvánosság számára közzétenni szeretnénk, akkor a szerző engedélyével kell rendelkezni. 

Az alkotó egyéni, eredeti művét szerzői jog, az egyéb teljesítményét szerzői joghoz hasonló, ún. kapcsolódó jog védi.

A kapcsolódó jogi védelem jogosultjai a tartalom-előállítók: az előadóművészek, a hangfelvétel-előállítók, a rádió- és televízió-szervezetek, filmelőállítók és az adatbázis-előállítók, akik ugyan nem hoznak létre egyéni, eredeti alkotást, de tevékenységüket a szerzői jog védi annak  szerzői művel kapcsolatos, értékteremtő jellegére tekintettel.

A szerzői jogi védelem az egyéni, eredeti jellegű mű létrejöttével minden egyéb teendő nélkül is védi a szerzőt: az önkéntes műnyilvántartásba vétel nem keletkezteti a szerzői jogot, csak egy esetleges bizonyítás esélyeit növeli.

MIÉRT VAN SZÜKSÉG EGY MÁRKA VÉDJEGYKÉNT TÖRTÉNŐ BEJEGYZÉSÉRE?

 

Egy márkajelzés csupán a használatával is szert tehet bizonyos fokú jogi védelemre, de ha komoly üzletet szeretnénk rá építeni, érdemes biztosra menni és megszerezni a védjegyoltalmat.  A szerzői joggal szemben a védjegy jogosultság keletkezésének a feltétele a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) általi regisztráció. 

A védjegy az egyes áruk és szolgáltatások eredetének azonosítására szolgáló jogi oltalom, de kiemelkedő szerepet játszik a marketingben is.

Mi a védjegybejelentés előnye?

A védjegy lajstromba vételével 10 évig kizárólagosan használhatod a védjegyed, és minden használathoz a Te engedélyedre lesz szükség, az oltalom pedig ezt követően is megújítható. 

A brand-ed másolhatalanná válik: védjegyjogosultként bárkivel szemben felléphetsz, aki  az engedélyed nélkül, gazdasági tevékenység körében használja a védjeggyel azonos vagy azzal összetéveszthető megjelölést.

Gondold végig, fektetnél a brand-ed építésébe komoly erőforrásokat enélkül a védelem nélkül?

A védjegy tulajdonosa visszakereshető lesz az SZTNH nyilvántartásából – ezzel el lehet kerülni, hogy más  – akarattal vagy akarattalanul – a brand-et, illetve annak elemeit használja. A védjegyként történő bejegyzés  terméked vagy szolgáltatásod reklámozásához is elengedhetetlen lesz, a reklám közzétevője innen fog megbizonyosodni arról, hogy Te vagy a védjegy tulajdonosa, így azt jogszerűen használod, és a használatra engedélyt is adhatsz. 

A védjegy tehát növeli a brand értékét, és erősíti a márka iránti bizalmat is.

 

BRAND/MÁRKA

Egy vállalkozás legfontosabb értéke a brand-je. A brand-ről elsőre egy márkanévre,egy logóra és egy vállalkozáshoz kapcsolódó arculatra asszociálunk, de a brand ennél sokkal több. A brand értékében a vállalkozás teljes önazonossága benne van, minden, amit a vállalkozás az ötlettől a megvalósításig elért: a termék, vagy szolgáltatás minősége, az életérzés, amit a fogyasztókból kivált. 

VÉDJEGY

A digitális, reklám- és médiaszolgáltatásokban a különböző színes ábrás, szó és jelmondat védjegyeknek (brand-neveknek, logóknak és szlogeneknek) van kiemelt szerepe.

VÉDJEGYOLTALOM

A védjegybejelentés célja, hogy a brand-ed nevét, logóját és szlogenjét, terméked vagy szolgáltatásod nevét kizárólag Te  használhasd, így a fogyasztók csak a Te céged kapcsolják egy adott márkához. 

A védjegy SZTNH-hoz történő bejelentéshez, és azt követően is szükség van ügyvédi segítségre.

KIK ÉS MILYEN SZELLEMI TULAJDONJOGI ÜGYBEN FORDULHATNAK HOZZÁNK?

HIRDETŐK

 Hirdetőknek az alábbiakkal kapcsolatban tudunk jogi segítséget nyújtani:

 – kreatív ügynökségi, médiaügynökséggel kötött, reklám elkészítésére vonatkozó megbízási és felhasználási szerződés elkészítése,

 – védjeggyel kapcsolatos eljárásokban jogi képviselet.

KREATÍV ÜGYNÖKSÉGEK, REKLÁMÜGYNÖKSÉGEK

A kreatív ügynökségeknek, reklámügynökségeknek az alábbi szolgáltatásokat nyújtjuk:

 – reklám elkészítésére vonatkozó megbízási és felhasználási szerződés elkészítése,

 – reklámkészítésben részt vevőkkel való megbízási/vállalkozási és felhasználási szerződések,

 – jogszerű zenefelhasználás jogi támogatása, 

 – védjegyhasználat jogszerűségének biztosítása.

MÉDIAÜGYNÖKSÉGEK, ONLINE ÜGYNÖKSÉGEK

 A médiaügynökségek, online reklámügynökségek számára az alábbi jogi szolgáltatásokat kínáljuk:

 – reklám elkészítésére vonatkozó megbízási és felhasználási szerződések elkészítése,

 – reklámkészítésben részt vevőkkel való megbízási/vállalkozási és felhasználási szerződések,

 – jogszerű zenefelhasználás jogi támogatása, 

 – védjegyhasználat jogszerűségének biztosítása.

MÉDIAVÁLLALATOK

A médiavállalatoknak kiterjedt szerzői jogi támogatásra van szükségük:

 – szerzői jogi felhasználási szerződésekben, kisjogos felhasználási jogok ügyintézésében,

 – formátumvásárlások, tartalombeszerzések szerzői jogi szerződéseiben,

 – reklám elkészítésére vonatkozó megbízási és felhasználási szerződések elkészítésében,

 – reklámkészítésben részt vevőkkel való megbízási/vállalkozási és felhasználási szerződésekben,

 – jogszerű zenefelhasználás jogi támogatásában,

 – védjegyhasználat jogszerűségének biztosításában.

A fentiek bármelyikében is van szüksége segítségre, hatékony jogi támogatással segítem céljai elérésében.

FILMALKOTÁS SZERZŐI ÉS EGYÉB RÉSZTVEVŐI

Akár televízós vagy egész estés mozifilmről, akár játékfilmről,  dokumentumfilmről vagy animációs filmről – egy alkotásról vagy sorozatról –  van szó, a filmakotás valamennyi résztvevője (filmelőállító, rendező, forgatókönyvíró, animációs film alkotói, zeneszerző stb.) fordulhat hozzánk a szerzői jogi szerződések elkészítésével, véleményezésével, illetve támogatási jogosultság megszerzésével kapcsolatban.