fbpx

MÉDIA

NINCS JOGSZERŰ MÉDIATARTALOM MÉDIAJOGI MUNKA NÉLKÜL

A média- és szórakoztatóiparban az élet – ellentétben a közkeletű tévhittel – nem csak szórakozásból áll.

A média szektorban eltöltött évek alatt megtanultam, milyen kemény erőfeszítések vannak amögött, hogy igazán szórakoztató, kreatív és innovatív produkció jusson el a közönséghez.

Még a legegyedibb, legformabontóbb tévéműsorok vagy  úttörő online médiatartalmak is rengeteg jogi munkának köszönhetik, hogy egyáltalán elkészültek.

Ma már a média szektor támogatásához sem elegendő a szűk értelemben vett médiaszabályozás ismerete. Egy jó médiajogi ügyvédnek a médiára vonatkozó jogszabályokon kívül  jártasnak kell lennie a szellemi tulajdonjog, az adatvédelem, a reklámjog,  a fogyasztóvédelmi és versenyjog, valamint a társasági jog és munkajog területén is. 

Média

10 KULCSFONTOSSÁGÚ TERÜLET, AMIBEN EGY MÉDIAJOGI SZAKÉRTŐ ÜGYVÉD SEGÍTHET

1

NÉLKÜLÖZHETETLEN A PIACRA LÉPÉSBEN

A médiaválllakozások piacra lépésére speciális szabályok vonatkoznak, amelyeknek meg kell felelni egy staartup-nak. A frekvenciát nem használó lineáris és lekérhető médiaszolgáltatásokat előzetesen, a sajtótermékeket utólag be kell jelenteni a médiahatósághoz. 

A frekvenciát használó rádiós médiaszolgáltatások pályázat útján nyerhetik el médiaszolgáltatási jogosultságukat, amelynek összeállítása komoly médiajogi és médiapiaci tapasztalatot igényel.

Szerencsére a Szalai Legal mindkettővel rendelkezik, négy éves pályáztatási hatósági tapasztalattal.

2

SEGÍT A MŰSORSZERKEZETI KÖVETELMÉNYEKNEK VALÓ MEGFELELÉSBEN

Egy médiavállalkozásnak az európai uniós jogszabályoknak, illetve az azokat átültető  magyar médiaszabályozásnak megfelelő műsorszerkezetet kell kialakítania. Ennek során ügyelni kell a megfelelő arányú európai, magyar, illetve független gyártásű műsorok szerepeltetésére a műsorkínálatban. 

A lineáris médiaszolgáltatásban a reklámidő is pontosan meg van határozva, és az is fontos, hogy abba mi tartozik bele.

A műsorszerkezet kialakítása tehát médiajogász közreműködését igényli.

3

A MÉDIATARTALMAK ELLENŐRZÉSÉVEL SEGÍT ELKERÜLNI A HATÓSÁGI BÍRSÁGOT

A médiatartalmaknak ezen kívül törvényi előírásoknak is meg kell felelniük, legyen szó kiskorúak védelmére, kereskedelmi közleményekre, kiegyensúlyozott tájékoztatásra vagy európai, illetve magyar műsorszám kvótára vonatkozó követelményről. 

A médiában gyakran hamis, rágalmazó vagy egyszerűen jogosulatlan tartalmak jennek meg, ezért a médiajogi ügyvéd feladata, hogy ezeket a kockázatokat, illetve jogsértéseket ügyfele számára feltárja.  Ezekben az ügyekben a perek sem ritkák, különösen ha közszereplőkről vagy hírességekről van szó.

4

GONDOSKODIK A KERESKEDELMI KOMMUNIKÁCIÓ JOGSZERŰSÉGÉRŐL

A médiaszolgáltatásban a kereskedelmi kommunikációnak számos fajtája van a klasszikus reklámszpoton kívül. A non szpot megoldások, mint a támogatói közlemény, a termékmegjelenítés, a társadalmi célú reklám szintén nagyon elterjedtek. Sokszor az elhatárolásuk sem egyszerű, márpedig a nem megfelelő kategória könnyen magas bírságot eredményezhet burkolt reklámozás miatt.

A reklámtartalomra – az általámos és speciális reklámszabályokon kívül – is speciális előírások találhatóak a médiaszabályozásban.

A jogszerű médiatartalom kialakítása preventív médiajogi szemlélelet igényel. A bírságok megelőzése révén itt is sokat hozhat a konyhára egy médiajogban szakértő ügyvéd közreműködése.

5

VÉDI A MÉDIAVÁLLALAT SZELLEMI TULAJDONÁT

A szerzői jog által védett művek és a védjegyek védelme kulcsfontosságú a médiaiparban. Ha a vállalkozása egyedi szellemi termékek létrehozásából él, akkor tűzzel-vassal védenie kell azokat. Végtére is a médiavállalat üzleti sikerének védelméről van szó!

Ahogy a péntárcánkat sem hagyná ott bárhol csak úgy őrizetlenül, úgy egy könyvvel, forgatókönyvvel, filmmel, védjeggyel vagy dizájnnal sem érdemes ezt tennie. 

A  médiajogi szakértő ügyvédi szolgáltatásba történő befektetés elengedhetetlen egy médiavállalat számára. 

6

KÖZREMŰKÖDIK A PROGRAMOK ÉS FORMÁTUMOK VÁSÁRLÁSÁBAN

A médiavállalatoknak  műsoruk kialakításához számos jogbeszerzési szerződést kell kötniük, hogy a filmek, sorozatok és más médiatartalmak sugárzásához, vagy on demand hozzáférhetővé tételéhez felhasználási jogot szerezzenek.

Hiba lenne azt gondolni, hogy ezek a szerződések úgyis egy kaptafára mennek,  mert az ördög a részletekben rejlik.

Érdemes minden alkalommal alapos jogi vizsgálatnak alávetni őket, mert egy jogosulatlan felhasználás sokba kerülhet a médiavállalatnak.

Itt is érvényes a sakk három alapszabálya: körültekintően, küröltekintően, körültekintően!

7

KÖRÜLTEKINTŐ JOGI TÁMOGATÁST NYÚJT AZ ÜZLETEK MEGKÖTÉSE ELŐTT

A szerzői jogi művek felhasználásával kapcsolatos szerződések megkötéséhez elengedhetetlen a média- és szórakoztatóiparban járatos ügyvéd igénybevétele.  Ha a médiavállalat rossz üzletbe megy bele,- legyen szó tévéről, sajtótermékről, reklámról vagy a szórakoztatás bármely formájáról –  azt nem csak pénzben, hanem reputációban is hatalmas kárt okozhat.

Ugyanez vonatkozik a szponzori szerződésekre is. A médiajogi ügyvédnek mindig a médiavállalat érdekeidet kell szem előtt tartania, és ügyelnie kell arra, hogy a médiavállalt elkerülje a kedvezőtlen vagy tisztességtelen szerződéseket.

8

GONDOSKODIK A MÉDIASPECIFIKUS ADATVÉDELEMRŐL

A médiavállalatok rengeteg személyes adatot is kezelnek, különösen a műsorgyártáshoz vagy a taregtált hirdetésekhez kapcsolódóan.

Egy casting adatbázis rengeteg szenzitív személyes adatot tartalmaz, amelynek kezelését csak olyan munkavállalókra lehet bírzi, akik a megfelelő adatvédelmi edukációt megkapták. 

Mivel az esetleges incidensek tömegesen érinthetnek természetes személyeket, illetve azok személyes adatát, ezért fokozott adatvédelmi és adatbiztonsági intézkedésekre van szükség.

Ehhez speciális, médiához kapcsolódó adatvédelmi és adatbiztonsági jogi jártasságra van szükség. 

9

MÁRKAVÉDELEM

A médiavállalatok saját márkái a legfontosabb szellemi tőkéjét jelentik, amelynek folyamatos védjegy jogi menedzselési feladatok ellátását igénylik. 

Ugyanígy nagyon fontos, hogy a médiavállalat védjegyhasználata is a megfelelő jogosítás alapján történjen.

10

BIZTOSÍTJA A DIGITÁLIS PLATFORMOK JOGI MEGFELELÉSÉT

A hagyományos médiumokon kívül egyre elterjedtebbek az új média szereplői. Sőt a televíziós vagy rádiós médiaszolgáltatások is megjelennek az online térben. A digitális médiaplatformok jogi megfelelésének biztosítása naprakész és komplex infokommunikációs jogi ismereteket igényel, belelértve a legújabb platformjogi szabályozást is.