fbpx

MÉDIA/SZÓRAKOZTATÓIPAR

NINCS IZGALMAS MÉDIATARTALOM MÉDIAJOGI MUNKA NÉLKÜL

A média- és szórakoztatóiparban az élet – ellentétben a közkeletű tévhittel – nem csak szórakozásból áll.

A média szektorban eltöltött évek alatt én is megtanultam, milyen kemény erőfeszítések vannak amögött, hogy igazán szórakoztató, kreatív és innovatív produkció jusson el a közönséghez.

Még a legegyedibb, legformabontóbb tévéműsorok vagy  úttörő online médiatartalmak is rengeteg jogi munkának köszönhetik, hogy egyáltalán elkészültek.

Ma már a média szektor támogatásához sem elegendő a szűk értelemben vett médiaszabályozás ismerete. Egy jó médiajogi ügyvédnek a médiára vonatkozó jogszabályokon kívül  jártasnak kell lennie a szellemi tulajdonjog, az adatvédelem, a reklámjog,  a fogyasztóvédelmi és versenyjog, valamint a társasági jog és munkajog területén is. 

media

10 KULCSFONTOSSÁGÚ TERÜLET, AMIBEN EGY MÉDIAJOGI SZAKÉRTŐ ÜGYVÉD SEGÍTHETI VÁLLALKOZÁSOD

1

SEGÍT A PIACRA LÉPÉSBEN

A médiaválllakozások piacra lépésére speciális szabályok vonatkoznak, amelyeknek meg kell felelni egy staartup-nak. A frekvenciát nem használó lineáris és lekérhető médiaszolgáltatásokat előzetesen, a sajtótermékeket utólag be kell jelenteni a médiahatósághoz. 

A frekvenciát használó rádiós médiaszolgáltatások pályázat útján nyerhetik el médiaszolgáltatási jogosultságukat, amelynek összeállítása komoly médiajogi és médiapiaci tapasztalatot igényel.

Szerencsére a Szalai Legal mindkettővel rendelkezik, négy éves pályáztatási hatósági tapasztalattal.

2

SEGÍT A MŰSORSZERKEZETI KÖVETELMÉNYEKNEK VALÓ MEGFELELÉSBEN

Egy médiavállalkozásnak az európai uniós jogszabályoknak, illetve az azokat átültető  magyar médiaszabályozásnak megfelelő műsorszerkezetet kell kialakítania. Ennek során ügyelni kell a megfelelő arányú európai, magyar, illetve független gyártásű műsorok szerepeltetésére a műsorkínálatban. 

A lineáris médiaszolgáltatásban a reklámidő is pontosan meg van határozva, és az is fontos, hogy abba mi tartozik bele.

A műsorszerkezet kialakítása tehát médiajogász közreműködését igényli.

3

A MÉDIATARTALMAK ELLENŐRZÉSÉVEL SEGÍT ELKERÜLNI A HATÓSÁGI BÍRSÁGOT

A médiatartalmaknak ezen kívül törvényi előírásoknak is meg kell felelniük, legyen szó kiskorúak védelmére, kereskedelmi közleményekre, kiegyensúlyozott tájékoztatásra vagy európai, illetve magyar műsorszám kvótára vonatkozó követelményről. 

A médiában gyakran hamis, rágalmazó vagy egyszerűen jogosulatlan tartalmak jennek meg, ezért a médiajogi ügyvéd feladata, hogy ezeket a kockázatokat, illetve jogsértéseket ügyfele számára feltárja.  Ezekben az ügyekben a perek sem ritkák, különösen ha közszereplőkről vagy hírességekről van szó.

4

GONDOSKODIK A KERESKEDELMI KOMMUNIKÁCIÓ JOGSZERŰSÉGÉRŐL

A médiaszolgáltatásban a kereskedelmi kommunikációnak számos fajtája van a klasszikus reklámszpoton kívül. A non szpot megoldások, mint a támogatói közlemény, a termékmegjelenítés, a társadalmi célú reklám szintén nagyon elterjedtek. Sokszor az elhatárolásuk sem egyszerű, márpedig a nem megfelelő kategória könnyen magas bírságot eredményezhet burkolt reklámozás miatt.

A reklámtartalomra – az általámos és speciális reklámszabályokon kívül – is speciális előírások találhatóak a médiaszabályozásban.

A jogszerű médiatartalom kialakítása preventív médiajogi szemlélelet igényel. A bírságok megelőzése révén itt is sokat hozhat a konyhára egy médiajogban szakértő ügyvéd közreműködése.

5

VÉDI A MÉDIAVÁLLALAT SZELLEMI TULAJDONÁT

A szerzői jog által védett művek és a védjegyek védelme kulcsfontosságú a médiaiparban. Ha a vállalkozása egyedi szellemi termékek létrehozásából él, akkor tűzzel-vassal védenie kell azokat. Végtére is a médiavállalat üzleti sikerének védelméről van szó!

Ahogy a péntárcánkat sem hagyná ott bárhol csak úgy őrizetlenül, úgy egy könyvvel, forgatókönyvvel, filmmel, védjeggyel vagy dizájnnal sem érdemes ezt tennie. 

A  médiajogi szakértő ügyvédi szolgáltatásba történő befektetés elengedhetetlen egy médiavállalat számára. 

6

KÖZREMŰKÖDIK A PROGRAMOK ÉS FORMÁTUMOK VÁSÁRLÁSÁBAN

A médiavállalatoknak  műsoruk kialakításához számos jogbeszerzési szerződést kell kötniük, hogy a filmek, sorozatok és más médiatartalmak sugárzásához, vagy on demand hozzáférhetővé tételéhez felhasználási jogot szerezzenek.

Hiba lenne azt gondolni, hogy ezek a szerződések úgyis egy kaptafára mennek,  mert az ördög a részletekben rejlik.

Érdemes minden alkalommal alapos jogi vizsgálatnak alávetni őket, mert egy jogosulatlan felhasználás sokba kerülhet a médiavállalatnak.

Itt is érvényes a sakk három alapszabálya: körültekintően, küröltekintően, körültekintően!

7

SEGÍT A KÖRÜLTEKINTŐ ÜZLETEK MEGKÖTÉSÉBEN

A szerzői jogi művek felhasználásával kapcsolatos szerződések megkötéséhez elengedhetetlen a média- és szórakoztatóiparban járatos ügyvéd igénybevétele.  Ha a médiavállalat rossz üzletbe megy bele,- legyen szó tévéről, sajtótermékről, reklámról vagy a szórakoztatás bármely formájáról –  azt nem csak pénzben, hanem reputációban is hatalmas kárt okozhat.

Ugyanez vonatkozik a szponzori szerződésekre is. A médiajogi ügyvédnek mindig a médiavállalat érdekeidet kell szem előtt tartania, és ügyelnie kell arra, hogy a médiavállalt elkerülje a kedvezőtlen vagy tisztességtelen szerződéseket.

8

GONDOSKODIK A MÉDIASPECIFIKUS ADATVÉDELEMRŐL

A médiavállalatok rengeteg személyes adatot is kezelnek, különösen a műsorgyártáshoz vagy a taregtált hirdetésekhez kapcsolódóan.

Egy casting adatbázis rengeteg szenzitív személyes adatot tartalmaz, amelynek kezelését csak olyan munkavállalókra lehet bírzi, akik a megfelelő adatvédelmi edukációt megkapták. 

Mivel az esetleges incidensek tömegesen érinthetnek természetes személyeket, illetve azok személyes adatát, ezért fokozott adatvédelmi és adatbiztonsági intézkedésekre van szükség.

Ehhez speciális, médiához kapcsolódó adatvédelmi és adatbiztonsági jogi jártasságra van szükség. 

9

MÁRKAVÉDELEM

A médiavállalatok saját márkái a legfontosabb szellemi tőkéjét jelentik, amelynek folyamatos védjegy jogi menedzselési feladatok ellátását igénylik. 

Ugyanígy nagyon fontos, hogy a médiavállalat védjegyhasználata is a megfelelő jogosítás alapján történjen.

10

DIGITÁLIS PLATFORMOK MEGFELELŐ KIALAKÍTÁSA

A hagyományos médiimokon kívól egyre elterjedtebbek az új média szereplői. Sőt a televíziós vagy rádiós médiaszolgáltatások is megjelennek az online térben. A digitális médiaplatformok jogi megfelelései naprakész és komplex infokommunikációs jogi ismereteket igényeknek.

A SZALAI LEGAL A MÉDIAJOG SZAKÉRTŐ ÜGYVÉDJE

AMI NEKED SZÁRAZ PAPÍRMUNKA, AZ NEKEM A SZENVEDÉLYEM

360°-is médiajogi szolgáltatást nyújtunk

A médiaszabályozás valamennyi területén kiemelt tapasztalattal tudom támogatni. A Szalai Legal print, rádió, televízió, online és social media platformmal egyaránt komfortos, így platformtól függetlenül bármilyen médiaszolgáltatót ki tud szolgálni.

Belülről ismerem a médiavállalatok működését

Az in house lawyer évek alatt része voltam a médiavállalatok működésének, a filmipartól, a műsorgyártáson át a digitális és reklámiparig. Egy nyelvet beszélek ügyfeleimmel és értem a problémáit, amely lényegesen lerövidíti a megoldáshoz vezető utat.

Médiajogász tartalomgyártási tapasztalattal

A televíziós műsorkészítésben nemcsak jogi,  de szerkesztői tapasztalatottal is rendelkezem,  amely a mai napig előny ügyfeleim szempontjainak megértésében.

Hatósági és egyetemi oktatói tapasztalat

A médiaszabályozást hatósági  oldalról is ismerem. A  hatóság szempontjainak és belső működésének ismerete szupererő tud lenni a jogi megfelelés kialakításában és a  hatósági képviselet során is. 

KIK ÉS MILYEN MÉDIAJOGI ÜGYEKBEN FORDULHATNAK HOZZÁM?

A SZALAI LEGAL A MÉDIAJOGI ÉRTÉKLÁNC BÁRMELY SZEREPLŐJE SZÁMÁRA NYÚJT JOGI SZOLGÁLTATÁST

TARTALOMGYÁRTÓK

online, televízió

A Szalai Legal a formátumvásárlási megállapodásban, illetve a médiaszolgáltatóval kötött szerződésben éppúgy kiemelkedő jogi szolgáltatást nyújt, mint a műsorgyártásban közreműködő megbízottakkal és vállalkozókkal kötött szerződésekben, illetve a jogszerű műsortartalom kialakításához nyújtott jogi tanácsadásban.

LAPKIADÓK

online, print

A Szalai Legal a print és online média szereplőinek nyújtott jogi tanácsadásban is kiemelkedő tapasztalattal rendelkezik, mely a jogszerű tartalom kialakítására és a sajtóhelyreigazításra, valamint a sajtóperben való jogi képviseletre is kiterjedt.

MÉDIASZOLGÁLTATÓK

rádió, televízió, online

A Szalai Legal a médiavállalatoknak a saját vagy külső  tartalomgyártáshoz kapcsolódó szerződések, tartalomvásárlások, műsorterjesztési megállapodások előkészítését, valamint  a műsortartalom jogszerűségének véleményezését kiemelt szakértelemmel vállalja.

FILMGYÁRTÓK

dokumentumfilm, TV sorozat, mozifilm

A Szalai Legal a filmjog területén is lát el jogi tanácsadást is képviseletet, amely kiterjed az alkotói (rendező, forgatókönyvíró, zeneszerző) és produceri szerződésekre, illetve a filmtámogatási pályázatokkal kapcsolatos jogi feladatokra is.

KÖZÖSSÉGI MÉDIA, VIDEOMEGOSZTÓK

facebook, instagram, TikTok, Pinterest, Twitter, youtune

A social mediában közzétett tartalmakat a jogszabályokon kívül az egyes közösségi média platformok kiterjedt szabályzatai szabályozzák, melyekben gyakran nem könnyű eligazodni.  A közösségi médiában tartalomgyártóként, vagy különféle sérelmes bejegyzések főszereplőjeként egyaránt érdemes lehet médiajogászhoz fordulni. 

MŰSORTERJESZTŐK

minden platformon

A Szalai Legal a műsorterjesztőknek a médiavállalatokkal folytatott tárgyalások jogi támogatásában, valamint  a műsorterjesztési szerződések előkészítésében kiemelt szakértelemmel nyújt jogi szolgáltatásokat, magyar és angol nyelven egyaránt.