fbpx

Öt kérdés, amire tudnod kell a választ, mielőtt promóciót szervezel!

Amilyen kézenfekvő promóciós eszköz a nyereményjáték, annyira összetett jogi követelményeknek kell megfelelni a szervezése és lebonyolítása során. A helyes válaszok megtalálásához mindenelőtt a helyes kérdéseket kell feltennünk. A legfontosabbakat blokkcikkünkben foglaltuk össze.

1

Szerencsejáték vagy promóció?

Ha a nyereményjáték sorsolásos játéknak minősül, ahhoz a szerencsejáték felügyeletet ellátó hatóság, az SZTFH engedélye kell. A vásárlást vagy látogatottságot ösztönző promóció viszont szabadon, bejelentés nélkül végezhető. Már csak az a kérdés, hogy hogyan lehet ezt a kettőt elhatárolni. 

A szerencsejáték szervezéséről szóló törvény (Szjtv.)  szerint – változatlanul – három tényállási elem van, amelyek együttes teljesülése alapján egy játék szerencsejátéknak minősíthető:

  • a játékosnak pénzt kell fizetnie, vagy vagyoni értéket kell nyújtania, amelynek fejében
  • meghatározott feltételek fennállása, vagy bekövetkezése esetén, jogosulttá kell válnia pénznyereményre vagy más vagyoni értéket képviselő nyereményre és
  • a nyerésnek vagy vesztésnek a játékban kizárólag, vagy túlnyomórészt a véletlentől kell függenie.

A pénzfizetést és a vagyoni érték nyújtását tágan kell értelmezni, és minden esetben egyedi elbírálást igényel, hogy megvalósul -e.

A szerencsejáték-felügyeleti hatóság, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) honlapján történő tájékoztatás szerint ez megvalósulhazt azzal is, ha a fogyasztók részéről a termék megvásárlása vagy a szolgáltatás igénybevétele a szokásos piaci árnál magasabb áron történik.

A sorsolásos játék olyan szerencsejáték, amelyben a szerencsejáték szervező

  • a játékosnak pénzfizetés fejében vagyoni ellenszolgáltatást helyez kilátásba
  • meghatározott szám, számsor, jel, ábra stb. (a továbbiakban: szám) eltalálása, vagy nyerésre jogosító érvényes befizetési bizonylat, szelvény, jegy, tanúsítvány (a továbbiakban: sorsjegy) kihúzása esetén.
  • A nyerés vagy vesztés kizárólag a szám nyilvános húzásának, vagy a sorsjegy azonosítására alkalmas más módszernek (sorsolás) az eredményétől függ.

Amennyiben a szervező által szervezett nyereményjáték nem minősül sorsolásos játéknak, azaz az Szjtv. értelmében nem szerencsejáték, úgy az SZTFH bevonása nélkül szervezhető.

Az SZTFH ezeket a nyereményjáték fajtákat promóciónak nevezi, és példákat is felsorol rá a tájékoztatójában.

Az engedély nélküli szerencsejáték szervezése magas bírsággal járhat, így minden alkalommal gondos jogi értékelést igényel a szerencsejáték és a promóció elhatárolása. 

2

Milyen felületen kerül a promóció közzétételre?

Amennyiben a nyereményjáték célja vagy egyik eleme a nyereménytárgy népszerűsítése, úgy gazdasági reklám közzététele is megvalósul. 

Más közzétételi szabályok vonatkoznak egy online hirdetésre, mint egy televíziós, illetve print kereskedelmi kommunikációra.

Amennyiben az online nyereményjáték elektronikus hirdetésnek, és így gazdasági reklámnak minősül, akkor az általános reklámkorlátozások és -tilalmak, az Ekertv. elektronikus hirdetési szolgáltatásaira vonatkozó előírások és a speciális termékekre vonatkozó tilalmak vonatkozik rá.

A televíziós (lineáris vagy lekérhető) médiaszolgáltatásban megvalósuló nyereményjátékok esetében a nyereménytárgyat felajánló vállalkozás (reklámozó) megnevezése és a nyereménytárgy bemutatása ún. non-spot kereskedelmi közlemény keretében történik, többnyire a támogatás vagy a termékmegjelenítés szabályai alapján.

A nyereményjátékra mint promócióra is alkalmazandók a reklámokra általában irányadó jogszabályok. A jogsértő reklámmal kapcsolatos felelősségről és a bírságkockázatról egy külön blokkcikkben mondjuk el a legfontosabb tudnivalókat.

3

Megvalósít a promóció tisztességtelen kereskedemi gyakorlatot?

A tisztességtelen, különösen a megtévesztő vagy agresszív kereskedelmi gyakorlat törvény alapján tilos. A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedemi gyakorlat tilalmáról szóló törvény feketelistáján pedig a valótlan nyereményjátékkal kapcsolatos állítások is rajta vannak.

Eszerint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat

” olyan hamis benyomás keltése, hogy a fogyasztó már megnyert, meg fog nyerni, vagy meghatározott cselekmény megtétele révén fog megnyerni egy nyereményt (díjat, jutalmat vagy azzal egyenértékű egyéb előnyt), miközben valójában nincs ilyen nyeremény, vagy a nyeremény érvényesítése, illetve igénybevétele a fogyasztó számára meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez vagy költségek viseléséhez kötött.”

A tilalom egyszerű: nem szervezhetünk kamu nyereményjátokokat, és utólag sem lehet a nyereményt pénzfizetéshez kötni. 

A feketelistán szereplő tényállás megvalósítása önmagában tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül. A hatóságnak így annak tisztességtelenségét már nem kell bizonyítania egy hatósági eljárásban, csak azt, hogy megvalósult. 

A tisztességtelen nyereményjáték szervezője magas fogyasztóvédelmi bírságot kockáztat! A szabályos lebonyolítást megfelelő szabályzattal és jegyzőkönyvvel igazolhatjuk.

4

Reklámozható a nyeremény?

Mivel a nyereményjáték többnyire a nyeremény reklámozásáról (is) szól , ezért nagyon fontos az általános reklámkorlátok és tilalmak betartása. Ha pedig speciális termékről van szó (pl. étrend-kiegészítő, gyógyszeripari termék, szerencsejáték, pénzügyi szolgáltatás), akkor a speciális reklámszabályoknak is meg kell felelni.

A reklám tartalmával kapcsolatban alapvető szabály, hogy a reklámban olyan állítást tegyünk, amelynek a valóságát tudjuk igazolni. A reklámkorlátok mellett figyelemmel kell lenni a reklámtilalmakra is: vagyis vizsgálni kell, hogy egyáltalán reklámozható -e a nyereménytárgy vagy -szolgáltatás.

Amennyiben a nyereményjáték célja nem a nyereménytárgy reklámozása, hanem a szervező általános népszerűsítése vagy marketing adatbázis építés, különösen ha a nyereménytárgy nem szerepel kereskedelmi forgalomban (pl. egy híres személy aláírásával ellátott ajándéktárgy) úgy előfordulhat az is, hogy nem valósul meg reklám. 

5

Cél a marketing adatbázis építés?

A nyereményjáték szervezése során minimum a nyertesek sorsolásához kapcsolódóan adatkezelés történik, de kifejezetten marketing adatbázis építése is lehet a cél. Ennek az adatvédelmi jogszerűségét meg kell teremteni: a marketing adatbázis a vállalat egyik legfontosabb értéke, de csak akkor ha jogszerű. A GDPR bírság az éves nettó árbevétel 4%-át is elérheti!

A marketing adatbázis építésnek legelterjedtebb eszköze a nyereményjáték szervezése, gyakran influenszer igénybevételével. Az influenszer, a hirdető, illetve az őt képviselő ügynökség egészen változatos módon vehet részt egy promóció lebonyolításban, ezért az adatkezelésben betöltött szerepük is mindig egyedileg ítélhető meg a megállapodásuk és a marketing célok alapján.

Az adatkezelés körülményeitől és a felek megállapodásától mindhárom lehetőség szóba jöhet: a felek egyaránt lehetnek önálló adatkezelők, közös adatkezelők, ahogyan az is előfordulhat, hogy az influenszer a hirdető vagy az ügynökség nevében adatfeldolgozóként szervezi a nyereményjátékot.

Az adatkezelésben betöltött szerep meghatározásában fontos kiindulópont, hogy kinek a célját szolgálja az adatbázis építés, és annak ki határozza meg az eszközeit. 

Az adatkezelési tájékoztató elkészítése az adatkezelő felelőssége. Adatfeldolgozó igénybevételekor adatfeldolgozási szerződést kell kötni a GDPR-ben meghatározott kötelező tartalommal. Amennyiben közös marketing adatbázist építenek a felek, úgy a felelősségük megosztását közös adatkezelői megállapodásban kell rendezni. 

MIBEN TUD SEGÍTENI A SZALAI LEGAL?

Amennyiben a vállalkozása nyereményjáték szervezésében - akár szervezőként, akár lebonyolítóként - érintett, a jogi megfelelés kialakításával kapcsolatban teendője van. Bár a blogcikkben igyekeztünk a legfontosabb aspektusokra felhívni a figyelmet, azonban az nem minősül jogi tanácsadásnak és nem pótolja az egyedi ügyben nyújtott jogi szolgáltatást - így ilyen felelősséget sem tudunk vállalni érte. A Szalai Legal a digitális vállalkozások jogi szolgáltatójaként több, mint két évtizedes - hatósági, piaci és egyetemi oktatói - tapasztalatra épülő komplex szakértő ügyvédi szolgáltatással támogatja ügyfeleit a reklám- és marketing tevékenységekkel kapcsolatos jogi problémák kezelésében - általában úgy, hogy megelőzi azokat. A nyereményjáték tervezése során a szerencsejátéktól való elhatárolás, a reklám- és fogyasztóvédelmi szabályoknak megfelelés, valamint a jogi megfelelés igazolásához szükséges dokumentumok elkészítése speciális szakértelmet igényel, mindenképp ajánljuk jogi szolgáltatás igénybevételét - különösen akkor, ha magas bírságkockázattal járó nagyértékű promócióról van szó.

Related Posts

Leave a Reply